اسماعیل سنگاری؛ فرزاد رفیعی فر؛ سارا یوسفی
چکیده
بشقاب سیمین نخجیر خرس موزة آبخازستان از یادمانهای برجای مانده از دورۀ ساسانی است که با توجه به نمایش خرس در جایگاه جانور نخجیرشونده و استفاده از کمند به عنوان آلت اصلی نخجیر یکی از نمونههای منحصر ...
بیشتر
بشقاب سیمین نخجیر خرس موزة آبخازستان از یادمانهای برجای مانده از دورۀ ساسانی است که با توجه به نمایش خرس در جایگاه جانور نخجیرشونده و استفاده از کمند به عنوان آلت اصلی نخجیر یکی از نمونههای منحصر به فرد و کمنظیر در میان تمامی ظروف نخجیر شاهانۀ این عصر محسوب میشود. در پژوهش حاضر، صحنۀ منقوش بر روی این بشقاب که از سوی لوکونین به بهرام یکم چهارمین شاهنشاه سلسلۀ ساسانی در دورۀ پیش از جلوس وی بر مسند قدرت منسوب شده است، با بهره از رویکرد تحلیل آیکونوگرافیک مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. در حقیقت این پژوهش درصدد است ضمن توصیف و شرح اولیۀ نقوش مندرج بر روی این بشقاب سیمین، در گام نخست تحلیلی از کلیت صحنه ارائه داده و در گام بعد به تحلیل و بررسی مجزا و جداگانۀ نقش مایه های مندرج بر عرصة مدور آن بپردازد. در نهایت با بهره از داده های استخراج شده نظرگاهی در باب واقعگرایانه یا نمادین بودن صحنه مطرح خواهد شد. این پژوهش از گونۀ مطالعات توصیفی-تحلیلی در حوزة تاریخ هنر ایران باستان است و گردآوری داده های آن از طریق شیوۀ مطالعات کتابخانه ای و منابع دیداری برخط صورت گرفته است