نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه باستان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران (نویسندۀ مسئول).

2 استادیار گروه باستان‌شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

چکیده

بنای قلعه‌کُهزاد بر بلندترین نقطۀ کوه وِیزِنهار/وِیزِنیار در غرب دشت رومشگان و در جنوب‌غرب استان لرستان قرار دارد. کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه در اواخر دهۀ 60ه‍.ش. مجموعه‌ای از واحدهای معماری به ابعاد 17×38متر را آشکار ساخت؛ این فضاها متشکل از دو چهارتاقیِ گنبددار با نقشۀ چلیپایی، تالاری چهارگوش با راهروهایی در اضلاع شمالی و جنوبی آن و چند فضای جانبی دیگر است که با لاشه‌سنگ و ملاط گچ ساخته شده‌اند. به‌کارگیری شاخصه‌هایی مانند ستون‌های تزئینی، گچبری‌هایی با نقش گل رزت، برخی دخل و تصرفات در عناصر معماری و مجسمه‌های مفرغی با منشأ نامعلوم، کاوشگر محوطه را بر این باور استوار کرد که بنای قلعه‌کهزاد را در زمرۀ «مهرابه‌های برجای‌مانده از اوایل حکومت اشکانی» قرار دهد؛ اما، مشخصات سازه‌ای و نحوۀ آرایش فضاهای معماری درکنار دیگر شواهد به‌دست آمده از بنا (سفال) این موضوع را تأیید نمی‌کند. در پژوهش حاضر تلاش می‌شود تا با استناد بر تمام شواهد موجود پرتو روشنی بر ابهامات پیشِ‌رو در مورد ماهیت کارکردی و بازۀ زمانی ساخت بنا افکنده شود. یافته‌های پژوهش ازطریق بازدیدهای میدانی و مطالعات کتابخانه‌ای جمع‌آوری شده‌ و با بهره‌گیری از رویکرد تاریخی‌-تحلیلی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته‌اند. نتایج نشان می‌دهد بنای قلعه‌کهزاد قرابت چندانی با مهرابه یا معبد آناهیتا ندارد؛ در این بنا بقایای معماری یا نمادها و نشانه‌هایی که بتوان با استناد به آن‌ها پرستش خدای میترا یا بغ‌بانوی آناهیتا را گواهی داد، به‌دست نیامده است. ویژگی‌های فنی بنا مانند به‌کارگیری تاق‌های مازه‌دار با بیز کُند و استفاده از فیلپوش‌های مخروطی برای برپایی گنبدها به‌همراه گونه‌شناسی نمونه‌های سفالی، بیانگر تعلق بنای مزبور به دورۀ ساسانی است. همچنین پلان بنا و آرایش واحدهای معماری همچون ترکیب چهارتاقی‌های چلیپایی گنبددار با دالان‌های طواف و تالار مرکزی، الگوی رایج آتشکده‌های دورۀ ساسانی را تداعی می‌کند. وجود بقایای محل پایه‌آتشدان‌ و سکوهای مکعب-مستطیل در فضای داخلی چهارتاقی‌های قلعه‌کهزاد نیز در راستای انجام مراسمات مذهبی در ارتباط با آئین زرتشتی قابل درک است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Qala Kohzad-e- Veyzenhar: Parthian Mithraeum or Sassanid Fire Temple?

نویسندگان [English]

  • Younes Yousefvand 1
  • Farshad Miri 2
  • Mousa Sabzi 2

1 Assistant Professor, Department of Archaeology, Faculty of Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran (Corresponding Author).

2 Assistant Professor, Department of Archaeology, Faculty of Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran

چکیده [English]

Abstract
Qala Kohzad was built on the heights of Weyzenhar/Veyzenyar Mountain in the southwest of Roumeshgan plain (western Lorestan). The archeological excavation of the site in the late 1960s revealed a series of architectural units made of stone rubble and plaster mortar measuring 17x38m. These spaces consist of two domed chahar-taq rooms with a cruciform plan, a quadrangular hall with corridors on its northern and southern sides, and some other facilities. The use of features such as decorative columns, plasterwork with a rose pattern, some interventions in architectural elements and bronze sculptures of unknown origin, led the explorer of the area to believe that the building of the Qala-Kohzad could be categorized as among the “mithraeums left from the beginning of Parthian rule.” However, the structural characteristics and the arrangement of architectural spaces, along with other evidence obtained from the building (namely, ceramics), do not confirm this assessment. In the current research, by combining the information obtained from the field survey and library sources, an attempt is made to shed light on the uncertainties about the function and chronology of the building as much as possible. Research findings and existing archaeological evidence show that the monument of Qala-Kohzad is not particularly related to a Mithraeum or an Anahita Temple. In fact, the remains of architecture or symbols and signs that can be used to prove the worship of the god Mithra or Anahita in Qala-Kohzad have not been found. The technical characteristics of the building, such as the use of curved arches and the use of conical philiposhes for erecting domes, along with the typology of the pottery samples, indicate that building belongs to the Sassanid period. The monument’s plan and the arrangement of architectural units, such as the combination of domed cruciform chambers with circular corridors and central hall, evokes the common pattern of fire temples of the Sassanid period. The existence of the remains of the base of the fireplace and the cubic-rectangular platforms in the interior of the chahar-taq of Qala Kohzad can be understood in the direction of performing religious ceremonies in connection with Zoroastrianism.
Keywords: Roumeshgan, Qala Kohzad, Mehrabeh, Fire Temple, Parthian and Sassanid Periods.
 
1. Introduction
The Qala Kohzad complex, located on the top of Veyzenhar mount at the westernmost edge of the Rumeshgan Plain, is one of the most significant architectural remains in Rumeshkan County and Lorestan Province. Archaeological excavations in 1988 uncovered an interconnected architectural complex consisting of two chahar-taqs surrounded by rooms, a central hall, corridors, and a columned vestibule, all built with rubble stone and gypsum mortar (Motamedi, 1992). Despite extensive excavations that revealed a substantial portion of the site’s architectural structures and a large number of cultural artifacts, these valuable findings have not been utilized to analyze the function and chronology of this important structure. Researchers such as Motamedi (Motamedi, 1992: 10) and Hassanpour (Hassanpour, 2010: 98) have proposed that Qala Kohzad was originally a mithraeum from the early Parthian period, later converted into a fire temple during the Sasanian era with minor architectural modifications. However, a more detailed assessment of the site’s architectural evidence and archaeological finds does not support this hypothesis. Therefore, this study aims to review all available evidence to complement previous studies and address the historical and functional significance of this important structure. The primary research question is: What was the function of the Qala Kohzad, and in what period was it constructed? The research hypothesis suggests that the architectural structure and spatial organization of Qala Kohzad do not align with Mithraic religious sites but rather correspond to the architectural characteristics of Sasanian fire temples. This study adopts a historical-analytical approach, gathering data through field visits and documentary research.
 
2. Data
The overall architectural composition of the site consists of a series of interconnected spaces extending along an east-west axis, measuring 38 meters in length and 17 meters in width (Fig. 2 & 3). The complex comprises two interconnected chahar-taqs (situated at the center and west), a rectangular hall, and several roofed spaces along the northern and southern sides of the hall. The entrance is located on the eastern side and was accessed via a staircase leading to the hall. The structures are built from rubble stone and gypsum mortar. The western/external chahar-taq of Kohzad is a cruciform space measuring 8.20×7.20 meters with two entrances on its northern and southern sides. Its core consists of four massive piers, measuring 1.2×4.2 meters (western piers) and 1.6×4.2 meters (eastern piers), supporting a dome - now-ruined. Interior elements of this structure include two flooring layers, a gypsum column base shaped like a truncated pyramid with grooves, a rectangular stone and gypsum platform adorned with star motifs, concentric circles, and floral patterns on its exterior surface. The central chahartaq features a cruciform plan with dual northern and southern entrances, a western platform, and a tiered central platform showing evidence of repeated fire use. To the east of the central chahar-taq lies a rectangular hall extending from east to west, flanked on the north and south by two vaulted corridors measuring 2×13 meters. A narrow partition divides the southern corridor into eastern and western sections, each with access points leading to the hall and the southern chamber of the central chahar-taq. Similarly, the northern corridor is divided into two sections by a narrow wall in its central portion.
 
3. Discussion
According to Motamedi, “Qala Kohzad was initially built as a Mithraeum for the worship of Mithra and possibly Anahita. During the Sasanian period, it was slightly modified to function as a fire temple. He attributes the central chahar-taq to Mithraic worship and the external/western chahar-taq to Anahita” (Motamedi, 1992: 10). His conclusion is based on cultural artifacts, including bronze figurines and decorative gypsum elements. However, to the best of our knowledge, no structure in Iran has been definitively identified as a mithraeum. The few possible examples, such as cave-like structures and architectural elements at sites like Zahhak Castle (Hashtrud), Mehr Gosaedi, and Mohammadabad Dashtestan, generally consist of corridors, multiple chambers, and main and subsidiary halls arranged in a linear fashion. A comparison of these sites with Qala Kohzad highlights more differences than similarities. Furthermore, the decorative elements found in Kohzad’s chahar-taqs (such as fluted grooves and floral motifs) do not appear in any known Mithraic sites. The chahar-taq structures and surrounding corridors in Qala Kohzad strongly suggest a religious function consistent with Sasanian fire temples. The site shares significant architectural similarities with other Sasanian fire temples such as Chen-Jiyeh (Vanden Berghe, 1977: 182), Kalak-Tamarkhow (Yousefvand & Miri, 2019), Palang Gerd (Khosravi et al., 2018: 283), Shiyan (Rezvani, 2006), and Mil-Milagah (Moradi, 2009: 179). Additionally, the presence of rectangular platforms and fire altar bases inside both chahar-taqs further supports this interpretation. The typology of the site’s architecture, including the chahar-taq design, spatial arrangement, vaulting techniques, and associated pottery, all point to a Sasanian-period construction.
 
4. Conclusion
The Qala Kohzad, located on Mount Veyzenhar southwest of the Rumeshgan Plain, consists of a large architectural complex featuring two domed chahar-taqs, a rectangular hall, surrounding corridors, a main entrance, a vestibule, and multiple rooms, all built using rubble stone and gypsum mortar. No substantial proof of Mithraic or Anahita worship has been found at the site. Instead, the architectural layout-including domed cruciform chahar-taqs, a central hall, and circumambulatory corridors- closely resembles Sasanian fire temples. Structural elements, such as fire altar bases and rectangular platforms, further confirm the site’s religious function within the Zoroastrian tradition. The construction techniques, including the use of rubble stone set in semi-milled gypsum mortar, massive piers, barrel vaults, and concave squinches, along with pottery typology, all indicate a Sasanian origin. Given the architectural consistency of Qaleh Kohzad with other Sasanian fire temples, it is concluded that Qala Kohzad was initially built as a fire temple during the Sasanian period.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Roumeshgan
  • Qala Kohzad
  • Mehrabeh
  • Fire Temple
  • Parthian and Sassanid Periods
- ایزدپناه، حمید، (1350). آثار باستانی و تاریخی لرستان. ج 1، تهران: انجمن آثار ملی.
- احسان (اسماعیل)، یغمایی، (1389). «کاوش‌های باستان‌شناسی در مهرکدۀ محمدآباد (دشستان، برازجان)». باستان‌پژوهی، دورۀ جدید، 6: 56-76.
- بیر، لئونل، (1385). سروستان مجموعه معماری ایران از بدو شکل‌گیری تا ظهر اسلام. ترجمۀ امیر‌حسین کرباس فروش، تهران، نشر سبحان نور.
- بویس، مری، (1375). دیانت زرتشتی در دوران متأخر، در دیانت زرتشی، ترجمۀ فریدون وهمن، تهران: بنیاد فرهنگ ایران. 
- باغ‌شیخی، میلاد؛ اسمعیلی‌جلودار، محمداسماعیل؛ خسروی، لیلا؛ نیکنامی، کمال‌الدین؛ و علیرضا خسروزاده، (1402). «طبقه‌بندی و گونه‌شناسی سفال‌های ساسانی محوطۀ جهانگیر استان ایلام». پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران، 13 (36): 169-201. https://doi.org/10.22084/nb.2021.22935.2233
- پیرانی، بیان، (1394). «کاوش باستان‌شناسی در محوطۀ گندم‌زار 2 با تمرکز بر ویژگی‌های معماری بنای مکشوفۀ ساسانی». پژوهش‌های باستان‌شناسی حوضۀ آبگیر سد سیمره، به‌کوشش: لیلی نیاکان، تهران، انتشارات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری: 211-219.
- پورداوود، ابراهیم، (1386). فرهنگ ایران باستان. تهران: اساطیر.
- تفضلی، احمد، (1365). مینوی خرد. تهران: توس.
- جاوری، محسن؛ و باغ‌شیخی، میلاد، (1399). «مقایسۀ تطبیقی معماری آتشکدۀ و پایه‌آتشدان ساسانی مکشوف از محوطۀ ویگل و هراسکان با سایر بناهای مذهبی ساسانی». پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران، 10 (37): 135-150. https://doi.org/10.22084/nb.2020.22433.2199
- حسن‌پور، عطا، (1389). «نگاهی به آثار و شواهد آئین مهر در لرستان»، مجله باستان‌پژوهی، دورۀ جدید، 6: 94-109.
- خسروی، شکوه؛ و رشنو، اصغر، (1391). «گزارش کاوش اضطراری تپه پلنگ‌گرد شهرستان اسلام‌آباد». کرمانشاه، آرشیو پژوهشکدۀ باستان‌شناسی (منتشر نشده).
- خسروی، شکوه؛ و رشنو، اصغر، (1393). «گزارش کاوش اضطراری تپه پلنگ‌گرد شهرستان اسلام‌آباد، کرمانشاه». در: مقاله‌های کوتاه دوازدهمین گردهمایی سالانۀ باستان‌شناسی ایران، تهران: پژوهشکدۀ باستان‌شناسی: 177-179.
- دواچی، پریا؛ نیکنامی، کمال‌الدین؛ و علی‌بیگی، سجاد، (1401). «هم‌نشینی آب و آتش در بناهای مذهبی دورۀ ساسانی». فصلنامۀ تاریخ، 17 (66): 180-197. 
- رویتر، اسکار، (1387). معماری ساسانی. ترجمۀ مهدی مقیسه و محمدعلی شاکری‌راد. از کتاب سیری در هنر ایران. زیر نظر: آرتور اپهام پوپ و فیلیس آکرمن، جلد دوم، تهران، علمی و فرهنگی.
- رهبر، مهدی، (1385). «آیا امامزاده روستای محمد ولی‌بیگ یک آتشکده است؟». چکیده مقالات سومین همایش باستان‌شناسان جوان و مروری بر چشم‌انداز باستان‌شناسی خراسان و بم، به‌کوشش: شهرام زارع.
- رضوانی، حسن، (1384). «گزارش کاوش نجات‌بخشی محوطۀ باستانی سد شیان کرمانشاه». مرکز اسناد پژوهشکدۀ باستان‌شناسی، تهران.
- رضی، هاشم، (1385). جشن‌های آتش. چاپ چهارم، تهران: بهجت.
- زمرشیدی، حسین، (1373). طاق و قوس در معماری ایران. چاپ دوم، تهران، کیهان.
- ستارنژاد، سعید؛ ناصری‌صومعه، حسین؛ و معروفی‌اقدم، اسماعیل، (1399). «بررسی و تحلیل ماهیت کاربری معماری دستکند امامزاده معصوم شهرستان مراغه». پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران، 10 (27): 213-234. https://doi.org/10.22084/nbsh.2019.19002.1936
- سیدین، ساسان، (1389). «گزارش کوتاه از آتشکدۀ آذرجو دارابگرد؛ استان فارس». پژوهش‌های باستان‌شناسی مدرس، 2 (3): 270-274.
- شریفی، مهناز، (1394). «بقایای معماری شهر برزقواله ساسانی براساس کاوش‌های باستان‌شناسی». پژوهش‌های باستان‌شناسی حوضۀ آبگیر سد سیمره، به‌کوشش: لیلی نیاکان، تهران، انتشارات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری: 241-248.
- علی‌بیگی، سجاد، (1391). «آیا شئ گچی مکشوف از محوطۀ چم‌نمشت، نشانی از یک آتشکدۀ دورۀ ساسانی دارد؟». پژوهش‌های باستان‌شناسی مدرس، 4 (8): 196-202.
- عمرانی، بهروز؛ و مرادی، حسن، (1393). «جایگاه مجموعۀ زهاک در روند ترویج اندیشه‌‌های مهرپرستی و معماری مرتبط با آن». مطالعات باستان‌شناسی، 6 (2): 113-130. https://doi.org/10.22059/jarcs.2015.54177
- فون ‌دراوستن، هانس هنینگ؛ و نومان، رودلف، (1382). ویرانه‌های تخت سلیمان. ترجمۀ فرامرز نجد سمیعی، چاپ دوم، تهران: سازمان میراث‌فرهنگی کشور.
- قندگر، جواد، (1384). گزارش حفاری مجموعه زهاک. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی. 
- گراوند، مرتضی؛ و زینی‌وند، محسن، (1392). «پیشنهادی برای محل شهر ساسانی سیمره براساس متون تاریخی و مدارک باستان‌شناختی». مجموعه مقالات همایش بین‌المللی باستان‌شناسی جوانT به‌کوشش: مرتضی خانی‌پور و حسین عزیزی‌خرانقی، تهران: دانشگاه تهران: 477-488.
- لباف، میثم، (1391). «تحلیل تطبیقی یک فرم خاص در معماری دست‌کند: مهرابه‌های ایرانی و میترائیوم‌های رومی». اثر، 58: 94-108.
- مترجم، عباس، (1394). «اولین فصل از کاوش‌های باستان‌شناختی نجات‌بحشی محوطۀ برزه‌قلا (له‌لار) حوضۀ‌ی آبگیر سد سیمره». پژوهش‌های باستان‌شناسی حوضۀ آبگیر سد سیمره، به‌کوشش: لیلی نیاکان، تهران، انتشارات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری: 200-211.
- مهاجری‌نژاد، عبدالرضا؛ سراقی، نعمت‌الله؛ و جاویدخواه، معصومه، (1394). «گزارش مقدماتی کاوش محوطه‌های لاره‌لاره 1 و 2 حوضۀ‌ی سد سیمره». پژوهش‌های باستان‌شناسی حوضۀ آبگیر سد سیمره، به‌کوشش: لیلی نیاکان، تهران، انتشارات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری: 295-320.
- محمدیان، محمدرضا؛ و بیراوند، مسعود، (1394). «کاوش‌های نجات‌بخشی حوضۀ‌ی آبگیر سد سیمره شهر باستانی رماوند (محوطۀ برزقاواله) 93-1392 برزقاواله 6». پژوهش‌های باستان‌شناسی حوضۀ آبگیر سد سیمره، به‌کوشش: لیلی نیاکان، تهران، انتشارات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری: 112-121.
- مرادی، یوسف، (1388). «چهارتاقی میل‌میلگه: آتشکده‌ای از دورۀ ساسانی». مطالعات باستان‌شناسی، 1 (1): 155-183. 
- محمدی‌فر، یعقوب، (1387). باستان‌شناسی و هنر اشکانی. تهران: سمت.
- محمدی‌فر، یعقوب؛ و طهماسبی، الناز، (1393). «طبقه‌بندی سفال ساسانی درۀ سیمره، مطالعۀ موردی: قلعه سیرم‌شاه». پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران، 4 (7): 133-152. https://nbsh.basu.ac.ir/article_992.html
- معتمدی، نصرت‌اله، (1371). «مهرابه ویزنهار قلعه‌کهزاد». مجلۀ میراث‌فرهنگی، 3 (5): 8-16. 
- ‌هوف، دیتریش، (1366). فیروزآباد. ترجمۀ کرامت‌الله افسر، شهرهای ایرانی، ج 2، گردآورنده: محمدیوسف کیانی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد.
- هژبری، علی، (1392). «آیین مهرپرستی در غار؛ چرا مراسم مهرپرستی در غار انجام می‌شد؟». سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین‌المللی تخصصی علوم زمین، تهران: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور: 1-10.
- هژبری، علی، (1394). «بررسی پیکرۀ منسوب به قلعۀ کهزاد ویزن‌یار». در: مجموعه مقالات ارج ورجاوند (یادنامه استاد دکتر پرویز ورجاوند). به‌کوشش: شاهین آریامنش، تهران: شرکت سهامی انتشار: 303-331.
- یوسف‌وند، یونس؛ و میری، فرشاد، (1398). «کَلِک تَمرخو؛ چهارتاقی نویافته از دورۀ ساسانی در غرب لرستان (ولایت طرحان)». پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران، 9 (21): 131-150. https://doi.org/10.22084/nbsh.2019.16396.1749
- یوسف‌وند، یونس؛ و میری، فرشاد، (1400). «گاهنگاری و تحلیل کاربری محوطۀ موسوم به قلعه‌سام در ولایت تاریخی ماسبذان (استان ایلام)». مطالعات باستان‌شناسی، 13 (4): 330-310. https://doi.org/10.22059/jarcs.2019.288249.142774
- یوسف‌وند، یونس؛ پرویز، احمد؛ و فرشاد میری، (1400). «بنای موسوم به تپه‌زاغه در شهرستان رومشگان (استان لرستان)؛ کاخ یا کاروانسرا؟». پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران، 11 (31): 53-80. https://doi.org/10.22084/nb.2021.22295.2192
- Akbarzadeh, D., (2006). Karter’s Inscriptions of the Chief Mobad. Tehran: Pazina. [In Persian].
- Alibeigi, S., (2012). “Does the Gypsum Object Discovered at Cham-Namasht Site Indicate a Sasanian Fire Temple?”. Modares Archaeological Research Journal, 4 (8): 196-202. [In Persian].
- Bagh-Shikhi, M., Esmaeili Jolodar, M. E., Khosravi, L., Niknami, K. & Khosrozadeh, A., (2023). “Classification and Typology of Sasanian Pottery from Jahangir Site, Ilam Province”. Iranian Archaeological Studies Journal, 36 (13): 169-201. [In Persian]. https://doi.org/10.22084/nb.2021.22935.2233
- Bier, L., (2006). Sarvestan: The Architectural Complex of Iran from Its Formation to the Advent of Islam. translated by Amir-Hossein Karbasforoush. Tehran: Sobhan Noor Publishing. [In Persian].
- Boyce, M., (1996). Zoroastrianism in the Later Period, in Zoroastrian Religion. translated by: Fereydoun Vahman. Tehran: Iran Cultural Foundation. [In Persian].
- Davachi, P., Niknami, K. & Alibeigi, S., (1401). “The coexistence of water and fire in religious buildings of the Sasanian period”. Quarterly of History, 17 (66): 180-197.
- Drauwsten, V., Hans, H. & Rudolf, N., (2003). The Ruins of Takht-e Soleiman. translated by Faramarz Najd Samiei, 2nd Edition. Tehran: Iran Cultural Heritage Organization. [In Persian].
- Gandgar, J., (2005). Excavation Report of the Zahhak Complex. Iran Cultural Heritage, Handicrafts, and Tourism Organization, East Azerbaijan Province. [In Persian].
- Goravand, M. & Zeinivand, M., (2013). “A Proposal for the Location of the Sasanian City of Seimareh Based on Historical Texts and Archaeological Evidence”. In: Proceedings of the International Young Archaeologists Conference, edited by: Morteza Khanipour and Hossein Azizi Kharanaghi. Tehran: University of Tehran: 477-488. [In Persian].
- Hassanpour, A., (2010). “A Review of Mithraic Evidence in Lorestan”. Archaeological Research, New Series, 6: 94-109. [In Persian].
- Hassanpour, A., (2010). “A Review of Mithraic Evidence in Lorestan”. Archaeological Research, New Series, 6: 94-109. [In Persian].
- Hejberi, A., (2013). “Mithraism in Caves: Why Were Mithraic Ceremonies Held in Caves?” 32nd International Congress on Earth Sciences, Tehran: Geological Survey of Iran: 1-10. [In Persian].
- Huff, D., (1987). “Firuzabad”. translated by: Karamatollah Afsar, In: Iranian Cities, Vol. 2, compiled by: Mohammad Yousef Kiani. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance.
- Izadpanah, H., (1971). Ancient and Historical Monuments of Lorestan. Vol. 1. Tehran: National Monuments Association. [In Persian].
- Javari, M. & Bagh-Shikhi, M., (2020). “Comparative Study of the Architecture of Sasanian Fire Temples and Fire Altar Bases Discovered at the Veygel and Haraskan Sites”. Iranian Archaeological Studies Journal, 10 (37): 135-150. [In Persian]. https://doi.org/10.22084/nb.2020.22433.2199
- Javari, M. & Bagh-Shikhi, M., (2020). “Comparative Study of the Architecture of Sasanian Fire Temples and Fire Altar Bases Discovered at the Veygel and Haraskan Sites”. Iranian Archaeological Studies Journal, 10 (37): 135-150. [In Persian].
- Khosravi, S. & Rashno, A., (2012). “Emergency Excavation Report of Palang-Gerd Mound, Eslamabad County, Kermanshah”.Archaeology Research Institute Archives (Unpublished). [In Persian].
- Khosravi, S. & Rashno, A., (2012). “Emergency Excavation Report of Palang-Gerd Mound, Eslamabad County, Kermanshah”. Archaeology Research Institute Archives (Unpublished). [In Persian].
- Khosravi, S. & Rashno, A., (2014). “Emergency Excavation Report of Palang-Gerd Mound, Eslamabad County, Kermanshah”. In: Proceedings of the 12th Annual Archaeological Conference of Iran. Tehran: Archaeology Research Institute: 177-179. [In Persian].
- Khosravi, S. & Rashno, A., (2014). “Emergency Excavation Report of Palang-Gerd Mound, Eslamabad County, Kermanshah”. In: Proceedings of the 12th Annual Archaeological Conference of Iran. Tehran: Archaeology Research Institute: 177-179. [In Persian].
- Labaf, M., (2012). “Comparative Analysis of a Specific Form in Rock-Cut Architecture: Iranian Mehrabs and Roman Mithraea”. Athar, 58: 94-108. [In Persian].
- Mohammadifar, Y., (2008). Parthian Archaeology and Art. Tehran: Samt.
- Mohammadyafar, Y. & Tahmasebi, E., (2014). “Classification of the Sassanid Pottery in Seymareh Valley, Case Study: Qala’e Syr-Mashah”. Iranian Archaeological Research, 4: 133-152. (In Persian) https://nbsh.basu.ac.ir/article_992.html
- Mohajeryenjad, A., Soraghi, N. & Javidkhah, M., (2015). “Preliminary report of the excavation of Lareh lareh 1 and 2 sites of the Seymareh Dam Basin”. Archaeological research of the Seymareh Dam  area, edited by: Leili Niakan, Tehran,  Culture and Tourism Research Institute Publications: 295-320. 
- Mohammadian, M. & Biravand, M., (2015). Salvage excavations of the Seymareh Dam catchment basin in the ancient city of Ramavand (Barzqavaleh area). Archaeological research of the Seymareh Dam  area, edited by: Leili Niakan, Tehran,  Culture and Tourism Research Institute Publications.
- Moradi, Y., (2009). “Chahartaghi Mil Milega: Fire Temples from the Sassanid Period”. Archaeological Studies, 1 (1): 155-183. 
-  Motamedi, N., (1992). “The Mithraeum of Vizenhar, Kehezad Fortress”. Cultural Heritage Journal, 3 (5): 8-16. [In Persian].
- Motarjem, A., (2015). “The First Season of Rescue Excavations at the Barzeghola (Lehlar) Site in the Seimareh Dam Basin”. In: Archaeological Research of the Seimareh Dam Basin, edited by Lili Niakan. Tehran: Research Institute of Cultural Heritage and Tourism: 200-211. [In Persian].
- Omrani, B. & Moradi, H., (2014). “The Role of the Zahhak Complex in the Promotion of Mithraic Beliefs and Related Architecture”. Archaeological Studies Journal, 6 (2): 113-130. [In Persian].
- Pirani, B., (2015). “Archaeological Excavation at the Gandamzar 2 Site with a Focus on the Architectural Features of the Sasanian Structure”. In: Archaeological Research of the Seimareh Dam Basin, edited by Lili Niakan. Tehran: Research Institute of Cultural Heritage and Tourism: 211-219. [In Persian].
- Pourdavoud, E., (2007). Ancient Iranian Culture. Tehran: Asatir. [In Persian].
- Reuter, O., (2008). Sassanid Architecture. Translated by Mehdi Moghiseh and Mohammad Ali Shakeri Rad. From the book A Journey through Iranian Art. Edited by Arthur Upham Pope and Phyllis A. Kerman, Volume 2, Tehran, Scientific and Cultural.
- Rahbar, M., (2006). “Is the Imamzadeh of Mohammad Walibig Village a Fire Temple?” Abstract of the papers of the Third Conference of Young Archaeologists and a Review of the Archaeological Perspective of Khorasan and Bam, edited by Shahram Zare.
- Rezvani, H., (1384). “Report on the rescue excavation of the ancient site of the Shian dam in Kermanshah”. Document Center Research Institute of Archaeology, Tehran.
- Razi, H., (2006). Fire Celebrations. Fourth edition, Tehran: Bahjat.
- Satarnejad, S., Naseryasumeh, H. & Maroufi Aghdam, E., (2019). “Investigation and Analysis of the Nature and Functionality of the Architecture of the Imamzadeh Masoom in Maragheh County”. Iranian Archaeological Research, 10 (27): 213-234. https://doi.org/10.22084/nbsh.2019.19002.1936 (In Persian).
- Seydin, S., (2010). “A Short Report on the Fire Temple of Azarjoo, Darabgerd; Fars Province”. Modares Archaeological Research, 2 (3): 270-274.
- Sharifi, M., (2015). “Architectural Remains of the Sasanian City of Barzeghvale Based on Archaeological Excavations”. In: Archaeological Research of the Seimareh Dam Basin, edited by Lili Niakan. Tehran: Research Institute of Cultural Heritage and Tourism: 241-248. [In Persian].
- Tafazzoli, A., (1986). Minuy-e Kherad. Tehran: Toos. [In Persian].
- Yaghmaei, E. (I), (2010). “Archaeological Excavations at the Mehrkadeh of Mohammadabad (Dashtestan, Borazjan)”. Archaeological Research, New Series, 6: 56-76. [In Persian].
- Yousofvand, Y. & Miri, F., (2019). “Fire Temple of Tāmer Khow: New Evidence of Religious Architecture from Sassanid Era in West Lorestan”. Journal of Pazhohesh-ha-ye Bastanshenasi Iran. 9 (21): 131-150. [In Persian].  https://doi.org/10.22084/nbsh.2019.16396.1749
- Yousofvand, Y. & Miri, F., (2022). “Chronology and Functional Analysis of the Site Known as Qale-e Sam in the Historical Province of Masbazan (Ilam Province)”. Journal of Archaeological Studies. 13 (4: 28): 307-330. [In Persian].
- Yousofvand, Y., Parviz, A. & Miri, F., (2022). “Archaeological Study and Function Analysis of Mansion Known as “Tappe Zagheh” in Rumishgan, Lorestan Province, Iran”. Journal of Pazhohesh-ha-ye Bastanshenasi Iran, 11 (31): 53-80. [In Persian]. https://doi.org/10.22084/nb.2021.22295.2192
- Zomorshidi, H., (1994). Arch and Arch in Iranian Architecture. Second edition, Tehran, Kayhan.