نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشآموخته دکترای باستانشناسی دانشگاه بوعلیسینا، دانشکده هنر و معماری، همدان.
چکیده
سفال نوع لرستان طی سدههای نخستین هزارۀ اول ق.م در منطقۀ پیشکوه لرستان رواج یافته است. تاکنون گونهشناسی جامعی از این گونه سفال ارائه نشده و تنها نوع منقوش آن شناخته شده است. به همین دلیل سفال نوع لرستان به سفال منقوش باباجانIII نیز شهرت دارد. علت عدم وجود گونهشناسی کامل سفال نوع لرستان، کمیاب بودن این نوع سفال در محوطههای کاوش شده و همچنین محدود بودن بررسیها و مطالعات باستانشناختی هزاره اول ق.م در پیشکوه طی دهههای گذشته است. نتیجهِ این فقدان در برخی موارد سبب بروز اشتباهاتی در تاریخگذاری محوطهها و نیز گونهشناسی سفالهای مربوط به آنها شده است. اما طی سالهای اخیر با کشف سفال نوع لرستان در کاوش چندین محوطه و نیز طی بررسیهای هدفمند نگارنده در منطقه پیشکوه، دادههای لازم برای این پژوهش بهدستآمده است. لذا در این مقاله سعی شده با اتکا به دادههای کاوشها و بررسیهای جدید باستانشناختی، گونهشناسی جامعی از سفال نوع لرستان ارائه شود. در این راستا تلاش شده بر اساس طبقهبندیِ یکسری از مشخصهها مانند کیفیت ساخت، نقوش و فرم ظروف گونهشناسی معتبری از این نوع سفال ارائه گردد. نتایج این پژوهش نشان داد که سفال نوع لرستان یک فرهنگ سفالگری طی سدههای نخستین هزاره اول ق.م در منطقه پیشکوه بوده است. این گونه سفال از لحاظ کیفیت ساخت در سه نوع ظریف، متوسط و خشن ساخته شده است؛ و به سه صورتِ سفال با تزیینات منقوش، سفال با تزیینات حجمی و سفال ساده تولید شده است. وجود انواع استانداردها در سفال نوع لرستان که با مطالعه و گونهشناسی این سفالینهها حاصل شد، نشان از تولید آنها در سطح گسترده دارد. علاوه بر آن، محوطه حاکمیتی باباجان تپه منبع اصلی توزیع این فرهنگ سفالگری بوده است؛ بهطوری که بیشترین حجم و اصلیترین نمونههای سفال نوع لرستان در این محوطه بهدستآمده است. این پدیده خود میتواند نشانگر نوعی از وحدت سیاسی- فرهنگی حوزه پیشکوه طی اوایل هزاره اول ق.م باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Typology of Genre of Luristan Ware, Based on New Archaeological Survays in Luristan
نویسنده [English]
- Alireza goudarzi
Ph.D. Graduated in Department of Archaeology, University of Bu-Ali sina, Hamedan, Hamedan, Iran.
چکیده [English]
The genre of Luristan ware, which was first emerged in the early first millennium BC, was distributed in the Pish-Koh region. The typology of this ware was not clear because of the lack of excavation and surveys on the first millennium BC site of the region. Only painted ceramics of genre of Luristan ware, known as Baba-Jan III, had been well introduced. Regarding the lack of comprehensive typology for the genre of Luristan ware, many suggested pottery typologies and relative dating for the first millennium BC sites of Luristan were unreliable. According to the results of the several new-excavated sites containing genre of Luristan ware and the author’s survey in the Pish-Koh region, it is possible to suggest a comprehensive typology for the genre of Luristan ware for the first time. Based on some factors such as manufacturing, forms, paintings, and hardness, genre of Luristan ware can be divided into three groups: rough ware, medium ware, and fine ware. These wares are mostly in simple and painted forms and some with application decorations. The result of the research showed that the tradition of genre of Luristan ware was common in the early first millennium BC in the Pish-Koh region. This research also indicated that the genre of Luristan ware was distributed on a broad scale. In this type of pottery, the shape, size and smallness of the designs best match the shape of the container. Hand-lit tea pots are found only in cemeteries that seem to have a ritual application. Jars are found in government areas such as Baba-Jan tape. Ordinary simple dishes are also more common in nomadic villages. Since the main and largest amount of the genre of Luristan ware has been documented from the royal place of Baba-Jan, it seems that this place was a center for distribution of this ware. The appearance of this ware may indicate a political-cultural unity in Pish-Koh during the early first millennium BC .
کلیدواژهها [English]
- Pish-Koh
- 1st millennium B.C
- Genre of Luristan wares
- typology
- pottery of Baba-Jan III