نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
2 استادیار گروه تاریخ و باستانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
چکیده
آنچه ما امروز مطالعات اسلامی مینامیم، از شرقشناسی ناشی میشود که در قرنهای اخیر به یک رشته مطالعات توسعهیافته علمی تبدیل شده است. شروع شرقشناسی را در غرب مسیحی از زمان تقسیم شورای کلیسای وین در سال 1312 م مبنی بر ایجاد کرسی زبانهای عربی، یونانی، عبرانی، سریانی در دانشکدههای پاریس، آکسفورد، بلونیا و سالامانکا میدانند. همچنین شرقشناسان را بیشتر متخصصین در کتاب مقدس، دانشجویان رشتههای زبان سامی، اسلامشناسان یا چینشناسان میدانستند. با اینحال نمیتوان این مسئله را ندیده گرفت که برخی از پژوهشگران معتقدند نقطۀ آغاز شرقشناسی، به اوایل قرن 11 م بازمیگردد و عدۀ دیگری آغاز شرقشناسی را با ترجمۀ قران برای اولین بار به زبان لاتین مرتبط میدانند. از سدۀ بیستم میلادی، شرقشناسی وارد مرحلۀ تازهای شد که قسمتی از آن به طور مجزا مطالعات اسلامی نام گرفت. مطالعات اسلامی یک پل از شرقشناسی به مطالعات دینی است که محققان در آن تلاش دارند با تأکید بر دیدگاههای جدیدتر گفتگوی بیشتری در مطالعات دینی انجام دهند. در میان تحقیقات انجامشده، شکلگیری مطالعات اسلامی در اروپا با تأکید بر همزیستی مسلمانان و مسیحیان در اندلس، مسئلهای است که کمتر به آن پرداخته شده است. مسئله در این پژوهش این است که همزیستی مسلمانان و مسیحیان، چه زمینههایی جهت شکلگیری مطالعات اسلامی ایجاد کرد؟ همچنین روند شکلگیری مطالعات اسلامی با توجه به زمینههای ایجادشده چه بود؟ در این پژوهش فرض بر این است که همزیستی مسیحیان و مسلمانان در اندلس، توانست زمینههای تبشیری، علمی و اقتصادی مطالعات اسلامی را ایجاد کند. این پژوهش به روش تحلیلی، توصیفی انجامگرفته و برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای استفاده شده است. نتایج حاصله از این پژوهش، بیانگر آن است که پس از فتح اندلس روابط مسلمانان و مسیحیان طبیعی و غیر خصمانه بود. با ادامۀ روابط مسلمانان و مسیحیان در قرنهای بعد، زبان عربی به عنوان زبان علم و فرهنگ انتخاب شد. با گسترش اسلام در اندلس، شکلگیری تمدن اسلامی، شکوفایی اقتصاد و غلبۀ فرهنگ و ادبیات مسلمانان، زمینههای تبشیری، اقتصادی و علمی مطالعات اسلامی فراهم شد. پس از آغاز جنبش بازپسگیری به وسیلۀ مسیحیان و فتح شهرهای اسلامی، توجه آنان به علوم، فنون و فرهنگ مسلمانان، برانگیخته شد. برای دستیابی به گنجینههای علمی که در کتابخانههای اسلامی وجود داشت، ترجمۀ کتابهای عربی آغاز شد. شروع نهضت ترجمه در اندلس، مطالعات اسلامی را پایهریزی کرد و انتقال آثار ترجمه شده به وسیلۀ محققان و پژوهشگران که از سراسر اروپا به اندلس سرازیر شده بودند، مطالعات اسلامی را در اروپا گسترش داد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Context of the Formation of Islamic Studies in Europe with the Approach of Muslims and Christians' Integration in Andalusia
نویسندگان [English]
- mehri alsadat hashemi doolabi 1
- Mehrnaz Behroozy 2
1 Ph.D. Candidate History of Culture and Civilization of Islamic Nation, Department of History and Archaeology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch. Tehran. Iran.
2 Assistant Professor in Department of History and Archaeology Islamic Azad University, Central Tehran Branch. Tehran. Iran.
چکیده [English]
What we call Islamic studies today stems from orientalism, which in recent centuries has become a field of scientifically developed studies. Orientalism is Christians west dates back to the founding of the council of the Church of Vienna in 1312AD, establishing a chair for Arabic, Greek, Hebrew and syriac in the schools of Paris, Oxford, Bologna and Salamanca. Orientalists were also mostly biblical scholars, Semitic students, Islamologists, or Chinese scholars. However, some scholars believe that orientalism dates back to the early 11th century. Other associate the beginning of orientalism with the translation of Quran into Latin for the first time. In the twentieth century, orientalism entered a new phase, called Islamic studies. Islamic studies is a bridge from orientalism to religious studies in which scholars seek to engage in more dialogue in religious studies by emphasizing new perspectives. Among the research, the coexistence of Muslims and Christians in Andalusia is an issue that has been addressed. In this study, researcher, faced with the question of what condition have created the coexistence of Muslims and Christians studies? In addition, what has been the process of formation of Islamic studies according to the created fields? In this study, question is that the coexistence of Muslims and Christians in Andalusia was able to create evangelical, economic and scientific fields of Islamic studies. The research method is descriptive- analytical, and library method collect data. The results of this study indicate that after the conquest of Spain, relations between Muslims and Christians were natural and non-hostile. These relations continued in the following centuries, they chose Arabic as their scientific and cultural language. With the spread of Islam in Andalusia, the formation of Islamic civilization, the flourishing of the economy and dominance of Muslim culture and literature evangelical, economic and scientific grounds were provided for the knowledge of Muslims. After the beginning of the reconqueste movement by Christians and the conquest Islamic cities, their attention to Muslim science, technology and culture was aroused. In order to access the scientific treasures that existed in Islamic libraries, the movement to translate Arabic books began. The beginning of the translation movement in Andalusia established Islamic studies. Its transmission by scholars who flocked to Spain, formed all over Europe spread Islamic studies in Europe.
کلیدواژهها [English]
- Islamic studies
- Andalusia
- movement translation
- Muslims
- Christians