نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری باستانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد علوم و تحقیقات
2 استاد گروه باستانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
3 استادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
4 استاد گروه باستانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ،تهران
چکیده
دردوره ساسانی آثار هنری بیشماری توسط هنرمندان خلق شدهاست که شامل انواع نقوش میباشد که در این پژوهش به بررسی نقوش حیوانی به دو صورت 1- جانوران حقیقی 2- جانوران اسطورهای وترکیبی و پیبردن به مفاهیم نمادین و اسطورهای هر کدام میپردازد وسوال اصلی پژوهش این است که از کدام جانوران بهصورت حقیقی و یا اسطورهای و ترکیبی در نگارکندها و گچبریها و مهرها استفادهشده و مفاهیم نقوش هریک در دوره ساسانی چه میباشد و هرکدام از این نقوش در کدامیک از این سه آثار هنری وجود دارد؟ هدف پژوهش بهدستآوردن مفاهیم نمادین و اسطورهای و دستهبندی کردن این حیوانات در سه نوع آثار نگارکند، گچبری و مهرهای دوره ساسانی میباشد. در نتیجه پژوهش بهصورت جدولی درآورده شدهاست که نشان میدهد این نقشمایهها با مفاهیم نجومی، کیهانی، زرتشتی و اساطیر ایرانی ارتباط دارند. بهکارگیری نقوش جانوری متعدد بهخاطر تجلی نویدها و نعمتهای زندگی بودهاست که بهشکل استعارههای بصری توسط هنرمند بیان شدهاست و هنرمند دوره ساسانی در نقشهای نمادین تمایلی به بیان واقعیت موجود ندارد بلکه هدفش پرداختن به پس پرده است. بهطور کلی هرچه از زمان باستان به اواخر دورهی ساسانی نزدیکتر میشویم، تعداد آثار با نقشمایهی جانوران ترکیبی و نیز از جنبه خداگونه بودن آنها کاسته میشود و بیشتر با اساطیر ایرانی پیوند مییابند. تصویرپردازی در هنر ساسانی با توجه به دیدگاه در ایران باستان اهمیت خاصی مییابد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analytical and Survey of Mythological animal images origin over the Sasanin Art period (With Emphasis on Rock Relief and filet and Seal )
نویسندگان [English]
- nafiseh sedaghat 1
- gholamali hatam 2
- aliasghar mirfatah 3
- reza shabanisamghabadi 4
1 profesor amol uni
2 tehranmarkaz profossor
3 branch science and research master
4 branch science and research proffosor
چکیده [English]
During the Sassanid period, countless artworks have been created by artists that include types of motifs The study of animal designs two forms 1- Real animals 2- Mythical and mixed animals, and understanding the symbolic and mythical meanings of each one in this research And the question of the research is, what animals real or mythical and combined are involved in the rock reliefs,filets and seals of the Sassanid period, and what are the concepts of these animals and which of these three works of art does each of these motifs have? The purpose of the research is to obtain concepts and categorize these animals in three types of rock reliefs,filets and seals of the Sassanid period. As a result, the research is presented in a tabular form which shows that these elements are related to the astronomical, cosmic, Zoroastrian, and mythological concepts of Iran. The use of numerous animal designs for the manifestation of the gifts and blessings of life expressed in the form of visual arts by the artist and the Sassanian artist in symbolic roles is reluctant to express the reality, but his aim is to look after the scenes. In general, as we get closer to the end of the Sassanian period from the ancient times, the number of works with the role of mixed beasts and their godliness is diminished and associated more with Iranian mythology.Illustration in Sassanid art is of special importance according to the perspective in ancient Iran.
کلیدواژهها [English]
- Sasanian period
- symbol
- animal images
- rock reliefs
- filets
- seal