ولایتی, رحیم. (1388). چگونگی ساخت کانال سوئز توسّط داریوش
و
بررسی تأثیر سیاسی ـ اقتصادیِ آن در دورة هخامنشیان. مطالعات باستان شناسی, 1(2), 177-201.
رحیم ولایتی. "چگونگی ساخت کانال سوئز توسّط داریوش
و
بررسی تأثیر سیاسی ـ اقتصادیِ آن در دورة هخامنشیان". مطالعات باستان شناسی, 1, 2, 1388, 177-201.
ولایتی, رحیم. (1388). 'چگونگی ساخت کانال سوئز توسّط داریوش
و
بررسی تأثیر سیاسی ـ اقتصادیِ آن در دورة هخامنشیان', مطالعات باستان شناسی, 1(2), pp. 177-201.
ولایتی, رحیم. چگونگی ساخت کانال سوئز توسّط داریوش
و
بررسی تأثیر سیاسی ـ اقتصادیِ آن در دورة هخامنشیان. مطالعات باستان شناسی, 1388; 1(2): 177-201.
چگونگی ساخت کانال سوئز توسّط داریوش
و
بررسی تأثیر سیاسی ـ اقتصادیِ آن در دورة هخامنشیان
تاریخ دریافت: 15 دی 1388،
تاریخ بازنگری: 15 مهر 1388،
تاریخ پذیرش: 10 مهر 1388
چکیده
اگر شروع حیات امپراتوری هخامنشی را از سال559 ق.م.، سال به قدرت رسیدن کوروش دوم، و پایان آن را سال 332 ق.م. فتح ایران توسّط اسکندر مقدونی بدانیم، در این 227 سال توسعة قدرت سیاسی و نظامی امپراتوری هخامنشی تعدادی از کشورها و ملل ـ به عنوان مثال، مصرـ زیر سلطة نظامی، اقتصادی و سیاسی این امپراتوری، به عنوان ساتراپنشین هخامنشی تحت فرمان ایران قرارگرفته بودند. در مصر از مهمترین پروژههای هخامنشیان، ادامة حفر وافتتاح کانال سوئز بوده است که امکان کشتیرانی را بین دریای مدیترانه و دریای سرخ مخصوصاً قسمت شرقی آن ساحل قارّة آفریقا و خلیجفارس و اقیانوس هند فراهم میآورد. داریوش خود در این باره در کتیبه و سنگ یاد بود سوئز میگوید: {من پارسی ام. مصر را تسخیر کردم. دستور دادم این کانال را از رودخانهای به نام نیل که در مصر واقع شده است به دریایی که تا پارس امتداد مییابد، حفر کنند. سپس چنانکه دستور داده بودم، این کانال حفر شد و کشتیها از مصر توسّط این کانال به پارس میرفتند، آنگونه که خواست من بود.} از یافتههای باستانشناسی و شاخصترین آثارهخامنشی در مصر سنگ یادبودها و کتیبههای داریوش در کنار کانال سوئز میباشد.