مهین جهانجش؛ روح الله شیرازی؛ مجتبی خوارزمی؛ زینب افضلی
چکیده
در شهر سوخته، پیکرکها یکی از مواد و اشیای فراوانی هستند که نشاندهندهی بخشی از هنر و وضعیت کلی جامعه آن زمان بودهاند. بررسی انواع پیکرکهای انسانی شهرسوخته در دوره مفرغ نشان میدهد که نظیر ...
بیشتر
در شهر سوخته، پیکرکها یکی از مواد و اشیای فراوانی هستند که نشاندهندهی بخشی از هنر و وضعیت کلی جامعه آن زمان بودهاند. بررسی انواع پیکرکهای انسانی شهرسوخته در دوره مفرغ نشان میدهد که نظیر این پیکرکها در محوطههای داخل و همجوار ایران بهطور وسیعی پراکنده بوده است. این پیکرکها نشاندهنده، عقاید و باورهای دینی و تأثیرات زیستمحیطی منطقه شهرسوخته و تبادلات فرهنگی با دیگر مناطق هستند. تحلیلهای انجامشده در مورد پیکرکها بر اساس مقایسه سبکی و گاه نگاری شهرسوخته با حوزههای مرتبط فرهنگی صورت گرفته است. یکی از پرسشهای مهم این است که آیا شباهت پیکرکهای انسانی شهرسوخته با مناطق ذکرشده، ازلحاظ بازهی زمانی هم در یک دوره قرارگرفته یا صرفاً شباهتهای سبکی دارند. در این مقاله تحلیلهای ما با در نظر گرفتن ارتباطات تاریخی بین محوطههای بزرگ دوره مفرغ، بر اساس گاه نگاری از محوطههای مجاور و حتی دورتر و همچنین بررسیهایی در انواع پیکرکهای شهرسوخته با شباهتهای بین این محوطهها انجامشده است. هرچند ازلحاظ عملکردی شاید پیکرکها در نقاط گوناگون باهم متفاوت بودند، اما در بحث شباهتها و تاریخگذاریها نشاندهنده تأثیرپذیری، تعامل و همزمانی پیکرکهای انسانی شهر سوخته بافرهنگهای همزمان دیگر است.