اسیه دهقانی؛ حسن فاضلی نشلی
چکیده
بررسی معماری و تزئینات وابسته بدان یکی از ابزارهای اساسی باستانشناسان در جهت شناخت جوامع و فرهنگهای باستانی است. معماری عصر آهن ایران اما علیرغم اهمیت آن به عنوان پیشدرآمد معماری دوران تاریخی (ماد ...
بیشتر
بررسی معماری و تزئینات وابسته بدان یکی از ابزارهای اساسی باستانشناسان در جهت شناخت جوامع و فرهنگهای باستانی است. معماری عصر آهن ایران اما علیرغم اهمیت آن به عنوان پیشدرآمد معماری دوران تاریخی (ماد و هخامنشی) کمتر از آنچه شایسته بوده، مورد توجه قرار گرفته است. از جمله عناصر معماری عصر آهن که آگاهی ما نسبت به آنها طی چند دهه اخیر به طور قابل ملاحظهای افزایش یافته است، آجرهای منقوشی است که از مناطق شمال غرب، لرستان و مرکز فلات ایران و محوطههای گوناگونی چون حسنلو، ربط، قلایچی، باباجان، سیلک، قلی درویش، شمشیرگاه و غلامتپه جعفرآباد به دست آمدهاند. در مقاله پیش رو برآنیم که ضمن توصیف آجرهای منقوش عصر آهن، به گونهشناسی آنها پرداخته و ضمن بررسی میزان تأثیرپذیری این آجرها از هنر مناطق و ملل همجوار، کاربری آنها یا به عبارت بهتر کاربری فضاهایی که آجرهای منقوش آذینگر آنها بودهاند را مشخص نماییم. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که این آجرها به سه دسته متمایز قابل تقسیمبندی هستند که با تقسیمات سهگانه سیاسی و جغرافیایی نیمه نخست هزاره اول ق.م همخوانی دارد. همچنین این آجرها ضمن تأثیرپذیری از هنر ملل همجوار، کاملاً بومی هستند و توسط هنرمندان محلی ساخته شدهاند و اغلب در بناهای مذهبی این دوران مورد استفاده قرار گرفتهاند. در مقاله پیش رو برآنیم که ضمن توصیف آجرهای منقوش عصر آهن، به گونهشناسی آنها پرداخته و ضمن بررسی میزان تأثیرپذیری این آجرها از هنر مناطق و ملل همجوار، کاربری آنها یا به عبارت بهتر کاربری فضاهایی که آجرهای منقوش آذینگر آنها بودهاند را مشخص نماییم. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که این آجرها به سه دسته متمایز قابل تقسیمبندی هستند که با تقسیمات سهگانه سیاسی و جغرافیایی نیمه نخست هزاره اول ق.م همخوانی دارد. همچنین این آجرها ضمن تأثیرپذیری از هنر ملل همجوار، کاملاً بومی هستند و توسط هنرمندان محلی ساخته شدهاند و اغلب در بناهای مذهبی این دوران مورد استفاده قرار گرفتهاند.