مهدی کاظم پور؛ مهدی محمدزاده؛ راضیه حیدری
چکیده
مدارک تصویری ازجمله مهمترین مدارک در مطالعۀ تاریخ و بهخصوص تاریخ معماری ایران است. مدارک تصویری انواع مختلفی دارد که نقاشی نوعی مهم در میان آنهاست که ظرفیتهای آن، چندان شناختهشده نیست و کمتر ...
بیشتر
مدارک تصویری ازجمله مهمترین مدارک در مطالعۀ تاریخ و بهخصوص تاریخ معماری ایران است. مدارک تصویری انواع مختلفی دارد که نقاشی نوعی مهم در میان آنهاست که ظرفیتهای آن، چندان شناختهشده نیست و کمتر در تحقیقات معماری مورداستفاده قرارگرفته است. جای خالی این مطالعات، در خصوص مکتب نگارگری هرات که میتوان آن را بازنمایی واقعی فضاهای معماری دوره تیموری قلمداد نمود بیشتر رخ مینماید. بر همین اساس جهت بازتاب تزئینات معماری در نگارههای ایرانی، از میان نقاشی و نگارههای مکاتب مختلف ایران، مکتب نگارگری هرات با تأکید بر نگارگری کمالالدین بهزاد- از معروفترین هنرمندان مکتب نگارگری هرات- انتخاب و مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. با توجه به اهمیت این موضوع و دامنه کم مطالعات، در این مقاله سعی بر آن شده است تا با ارائه مهمترین شاخصههای معماری دوره تیموری و همچنین نگارگری آثار بهزاد، بازتاب تزئینات معماری این دوره از قبیل: حمام، کاخ و مسجد در آثار وی موردبررسی قرار گیرد. با انجام مطالعات مشخص گردید که در سه اثر متعلق به کمالالدین بهزاد؛ علاوه بر ارائه جزئیات بناهایی از قبیل: حمام، کاخ و مساجد، شاخصههای معماری تیموریان از قبیل: نوع طاقها، شکل سردرها، فرم کلی بناها، کاشی معرق، تزئینات رایج و موتیف های تزیینی بازتاب یافته است.