محمد ابراهیم زارعی؛ علی خاکسار؛ عباس مترجم؛ فرهاد امینی؛ اعظم دینی
چکیده
با وجود مطالعات و کاوشهایی که در محوطههای دورۀ اسلامی صورت گرفته و به وسیلۀ آن تا اندازهای وضعیت سفالگری ایران دورۀ اسلامی مشخص شده است، هنوز ابهامات فراوانی در این زمینه، بهویژه دربارۀ مراکز ...
بیشتر
با وجود مطالعات و کاوشهایی که در محوطههای دورۀ اسلامی صورت گرفته و به وسیلۀ آن تا اندازهای وضعیت سفالگری ایران دورۀ اسلامی مشخص شده است، هنوز ابهامات فراوانی در این زمینه، بهویژه دربارۀ مراکز سفالگری و تفاوتهای سبکشناسی بین آنها وجود دارد. در این بین، کاوشهای باستانشناسی همراه با مطالعات دقیق دادهها میتواند تا حد زیادی به حل مسئله کمک نماید. در این مقاله سفالهای ایلخانی حاصل از سه فصل کاوش باستانشناسی در محوطۀ ارزانفود، با فرض تولید آنها در همدان مورد مطالعه دقیق قرار گرفته است. از نکات مهم این پژوهش آن است که وضعیت برخی از سفالهای دورۀ ایلخانی در همدان مانند فیروزه قلم مشکی و سفالینههای معروف به سبک سلطانآباد، از نظر سبکشناسی و مکان ساخت، تا حدود زیادی مشخص شد. با توجه به پژوهشهایی که در این خصوص صورت پذیرفت، همدان به عنوان یکی دیگر از مراکز ساخت سفالینههای فیروزه قلم مشکی، سلطانآباد و چندرنگ زیر لعاب شناخته شده و علاوه بر آن چند نمونهسفاللعابدارجدیدمربوط به دورۀ ایلخانی نیز برای نخستینبار شناسایی شد و مورد مطالعه قرار گرفت.