آموزگار، ژاله (1374)، فرّه این نیروی جادویی و آسمانی، کلک، شماره 68-70، صص 14-23.
آیتالهی، حبیب الله (1390)، بررسی سبک شناختی هنر شمایل نگاری بیزانسی، هنرهای زیبا ، شماره 48، صص 39-48.
بارت، رولان (1374)، از کار به متن، ترجمه مانی حقیق، نشر مرکز، تهران.
بورکهات، تیتوس (1369)، هنر مقدس، اصول و روش ها، ترجمة امیر نصری، سروش، تهران.
پورداوود، ابراهیم (1307)، ادبیت مزدیسنا- یشتها، سلسله انتشارات انجمن زرتشتیان بمبئی و ایرانلیگ
پورداوود، ابراهیم (1352)، یشتها، به کوشش بهرام فرهوشی، دانشگاه تهران، تهران.
جعفری، سعیده (1376)، فر و نمادهای آن در هنر ساسانی، پایاننامه کارشناسیارشد پژوهشهنر، دانشکده هنر، دانشگاه هنر.
جنسن، ه. و. (1359)، تاریخ هنر، ترجمه پرویز مرزبان، سازمان انتشارات و آموزش، تهران.
چندلر، دانیل (1387)، مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسامی، تهران.
خزعلی، مریم (1387)، بررسی ماهیت فرشتگان از دیدگاه ادیان الاهی، اندیشه نوین دینی، شماره 12، صص 105-136.
دهقانی، زهرا (1391)، نقوش متقارن درهنر ساسانی و تاثیر بر بیزانس، نقشمایه، شماره10، صص57-66.
دوبوکور، مونیک (1373)، رمزهای زنده جان، ترجمه جلال ستاری، نشر مرکز، تهران.
سجودی، فرزان (1393)، نشانه شناسی کاربردی، چاپ رامین، تهران.
سعیدی، نادر (1391)، سیری در فرهنگ و تمدن دوره ساسانی و بیزانس، تاریخ، شماره 19، صص 129-147.
سودآور، ابوالعاء (1383)، فرّه ایزدی در آیین پادشاهی ایران باستان، نشر میرک، تهران.
شوالیه، ژان ژاک (1385)، فرهنگ نمادها:اساطیر، رویاها، رسوم، ترجمه سودابه فضایلی، نشر جیهون، تهران.
صفرزاده، نغمه (1393)، مقایسهتطبیقی تصویرفرشتگان در نگارههای ایرانی و نقاشیبیزانس، چیدمان، شماره 6 ، صص 1-13.
ضمیران، محمد (1382)، درآمدی بر نشانه شناسی هنر، نشر قصه، تهران.
طباطبایی، محمدحسین (1376)، المیزان، امیرکبیر، تهران.
کالاماکیس، دینوسیوس (1385)، معبر زیباییشناسی هنر بیزانس بین شرقوغرب، فصلنامه هنر، شماره70، صص 241-251.
کومون، فرانتس (1377)، ادیان شرقی در امپراتوری روم، ترجمه ملیحه معلم و دیگران، انتشارات سمت، تهران.
گاردنر، هلن (1365)، هنر در گذر زمان، ترجمه محمدتقی فرامرزی، موسسه انتشارات آگاه، تهران.
میتفورد، میرندابروس (1388)، فرهنگ مصور نمادها و نشانهها در جهان، ترجمه ابوالقاسم دادور، کلهر، تهران.
نوروزی طلب، (1384)، بنیادهایی برای شناخت و تفسیر هنر بیزانس، باغ نظر، شماره 4، صص72-83.
هارت، فردریک (1382)، سیودو هزار سال تاریخ هنر، ترجمه هرمز ریاحی، نشر پیکان، تهران.
هال، جیمز (1383)، فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، کتابخانه ملی ایران، تهران.
هوشنگی، لیلا (1392)، شمایلها و تشبیه به خدا، پژوهشنامة ادیان، شمارة 14، صص 98-118.
وینتر، انگلبرت (1386)، روم و ایران، دوقدرت جهانی درکشاکش و همزیستی، ترجمه کیکاووسجهانداری، چاپ الوان، تهران.
یا حقی، محمدجعفر (1375)، فرهنگ اساطیر، نشرسروش، تهران.
Brubaker, L., 2001. Byzantium in the iconoclast era, c. 680-850, Cambridge University Press, New York.
Bücheler, A., 2012. Veil and Shroud: eastern references and allegoric functions in the textile imagery of a twelfth-century, Gospel Book from Braunschweig, Medieval History Journal 15: 269-299.
Canepa, M., 2009. The two eyes of the earth. University of California Press, California.
Carven, J., 2016. The griffin in architecture and design, available in: https://www.thoughtco.com/the-griffin-in-architecture-and-design-177281.
Cormack, R., 2000. Byzantine art, Oxford, Oxford University Press.
Didron, A., 2015. Christian iconography,Tr. Margaret Stokes. 2 vol. London, George Bell.
Evans, Helen C., 1997. The glory of Byzantium, New York, Metropolitan Museum. Museum of Art.
Giakalis, A., 2005. Images of the divine: the theology of icons at the Seventh Ecumenical Council, Leiden, Brill.
Gilman R., & J. B., Gilman 1992. Byzantine textile, Art and Archaeology 13: 179-183.
http://www.metmuseum.org/art/collection
Lethaby, W. R., 2016. Byzantine silks in London Museums, Burlington Magazine for Connoisseurs 142-146/185-187.
Parry, K., (2007). The Blackwell Companion to eastern Christianity, Blackwell.
Pentcheva, B., 2006. Painting or relief: the ideal icon in iconophile writing in Byzantium,
Zograf 31: 7-14.
Vikan, G., 1987. Early Christian and Byzantine rings in the Zucker Family Collection, Journal of the Walters Art Gallery 45: 32-43.
Woodfin, W. T., 2008. Presents given and presence subverted: the cunegunda chormantel in Bamberg and the ideology of Byzantine textiles, Gesta, 47 (1): 33-50.