Document Type : Research Paper

Abstract

This paper demonatrates an Epistemological approach to the concept of material and meaning in archaeology. The starting point and the basic objective of this article is briefly concentrated on the epistemological analysis of very key concepts of material and meaning in archaeological studies. The interpretations and inferences of archaeological studies in this way have been based on material cultures as “archaeon” and production of meaning as “lost logoi” and “Lost or absent archai”. Archaeology in this respect as the inferential discipline in a very inevitable way is engaged with both material and meaning in their particular sense: Material as Cultural material or any material those could help archaeological interpretations as well as archaeological inferences to production of meaning introduced here as lost and absent meaning.

Keywords

بابک احمدی (1381)، هایدگر و تاریخ هستی، تهران، مرکز.
بیمل والتر (1393)، بررسی روشنگرانه اندیشه­های مارتین هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، تهران‌، سروش.
پالمر، ر. فرانک (1366)، نگاهی تازه به معنی‌شناسی‌، ترجمه کورش صفری، تهران: مرکز.
جمادی سیاوش (1392)، زمینه و زمانه پدیدارشناسی: جستاری در زندگی و اندیشه­های هوسرل و هایدگر، چاپ چهارم، تهران، ققنوس.
راسل برتراند (1390)، مسائل فلسفه، ترجمه­ی منوچهر بزرگمهر، چاپ پنجم، تهران، خوارزمی.
مالافوریس امبرز (1394)، چگونه اشیاء ذهن را شکل می­دهند: نظریه گیرایش مادّی (درآمدی باستان­شناختی و مردم‌شناختی بر فهم‌شناختی هنر و طرّاحی)، ترجمه­ی وحید عسکرپور، تبریز‌، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
ملاصالحی حکمت­اله و ده­پهلوان مصطفی (1393)، «تأملی در مفهوم بافت در سپهر پژوهش­های باستان­شناختی»، انسان­شناسی (انجمن انسان‌شناسی ایران)، ش21، پاییز و زمستان، صص 113-140.
مولوی، جلال­الدین محمد بلخی(1390)،مثنوی معنوی،به­تصحیح رینولد ا.نیکلسون،چ. پنجم،د. دوم، ص 331، تهران، هرمس.
مولوی، جلال­الدین محمد ­بلخی (1372)، مقالات مولانا (فیه مافیه) 2،بازخوانیوویرایشمتن:جعفرمدرس،تهران،مرکز.
مولوی، جلال­الدین محمد ­بلخی (1390)‌، مثنوی معنوی، ن بنصحیح رینولد ا. نیکلسون، چاپ پنجم، د ششم، ص971، تهران، هرمس.
مولوی، جلال­الدین محمد ­بلخی (1363)، مثنوی معنوی،به‌تصحیح رینولد ا.نیکلسون،چ. پنجم، د. دوم، ص331،تهران،هرمس.
نیکل تامس (1389)، در پی معنا، ترجمه­ی سعید ناجی و مهدی معین‌زاده، چاپ دوم، تهران، هرمس.
ورنو روژه- ژان وال و دیگران (1392)، نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفه­های هست بودن، برگرفته و ترجمه­ی یحیی مهدوی‌، چاپ سوم، تهران، خوارزمی.
هایدگر مارتین (1386)‌، هستی و زمان، ترجمه­ی سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.
هایدگر مارتین (‌1392)، متافیزیک چیست؟، ترجمه­ی سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.
Asustin, J. L., 1975. How to Do Things with Worlds, Harvard University Press.
Brial, M., 1900. Semantics: Studies in the Science of Meaning, London, Allenand Unwin.
Braudel, F., 1993. Grammaire des Civilisations, Paris, Flammarion, Edition Champ.
Braudel, F., 1979. Civilisation Materielle, Economie et Capitalisme, XVe - XVIIIe Siecle, Paris, Flammarion Edition Champ.
Carnap, R., 1948. Introduction to Semantics, Harvard University Press.
Hodder, I., (ed.) 1989.The Meanings of Things: Material Culture and Symbolic Expression, Harper Collins Academic.
Hodder, I., and Hutson, G., 2003. Reading the Past, Cambridge University Press.
Hodder,I., 2012. Entangled: An Archaeology of the Relationships Between Humans and Things, London, Wiley- Blakwell.
Heidegger, M., 1973. Being and Time, Oxford, Blackwell.
Heidegger, M., 1978. ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ, (in Greek),Thens, Dodoni.
Keane, W., 2003. Semiotics and the Social Analysis of Material Things, Language and communication 23: 409-425.
Knappett, C. 2005. Thinking Through Material Culture: An Interdisci- Plenary Pespective, University of Pensylvania Press.
Knappett, C., and Malafouris, L., (eds.). 2008.  Material Agency: Towards a Non Anthropocentric Approach, London, Springer.
Lowith, Karl, 1949. Meaning in History, Chicago, The Chicago University Press.
Malafouris, L., and Renfrew, C., 2010. An Introduction to the Cognitive Life of Things: Archaeology, Material Engage- Ment and the Extended Mind, in: L. Malafouris and C., Renfrew (eds.), The Cognitive Life of Things: Recasting the Boundries of the Mind, McDonald Institute For Archaeological Research.
Malafouris. L., 2013. How Things Shape the Mind: A Theory of Material- Engagement, Cambridge, London, MIT Press.
Nath Basu, Minedra and Nath Basu, Malay, 1975. A Study on Material Culture, Calcuta, The World Press Private LTD.
Olsen, B., 2003. Material Culture after Text: Remembering Things, Norwegian Archaeological Review 36 (2): 87-104.
Preucel, R. W., 2006. Archaeological Semiotics, London, Blackwell.
Russell, B., 1940. An Inquiry into Meaning and Truth, London, Allen and Unwin.
Wylie, A., 2002. Thinking from Things: Essays in Philosophy of Archaeology, Berkeley, Los Angeless, University of California Press.