دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92979120170522A Structural Analysis of the Late Early Bronze Age
Pottery from Kohna Shahar, West Azerbaijan, Iranساختارشناسی سفالهای دورهی پایانی مفرغ قدیم؛ محوطهی باستانی کهنهشَهَر آذربایجان غربی1176400210.22059/jarcs.2017.141742.142256FAحکیمهافشاری نژاددانشآموختهی کارشناسی ارشد باستانسنجی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایرانبهرامآجورلودانشیار گروه باستانسنجی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایراناحمدجهانگیریاستاد گروه زمینشناسی دانشگاه تبریز، ایران0000-0002-0256-9925مهدیرازانیدانشجوی دکتری مرمت آثار تاریخی و فرهنگی دانشگاه هنر اصفهان، ایرانکریمعلیزادهاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آیوای شمالی، ایالات متحدۀ امریکاJournal Article20160202Systematic excavations of 2012 and 2014 at the Early Bronze Age site of Kohna Shahar, situated in northwestern quadrant of West Azerbaijan Province, have brought to light new evidence. The available data on the pottery from the site comes merely from surface surveys, and no archaeometric and mineralogical analyses have been undertaken on its pottery assemblage. The sample examined in the present work consisted of handmade black-gray, red and yellow ceramics of the late third millennium B.C., which derived from a single stratum and a single phase (settlement phase 5), and was selected by virtue of the typological variations that existed between some of the red ware instances and those of black-gray forms. Accordingly, mineralogical analysis was conducted and the similarities and dissimilarities between the two groups, i.e. black-gray and red forms, were established. Results of thin-section petrography and x-ray diffraction suggested that the examined sample had a similar composition and mineralogy, with the entire specimen having been locally manufactured. Both groups of the ceramics were fired below 850°C, and merely differed from each other in terms of and firing technique. محوطهی باسـتانی کهنهشهر در شمالغرب اسـتان آذربایجان غربی بهـعنوان یکی از محوطههای دورهی مـفرغ قدیم، پس از کاوشهای علمی در 1391 تا 1393، یافتههای تازهای را به همراه داشته است. اطلاعات موجود در رابطه با سفالهای این محوطه تنها محدود به بررسیهای باستانشناسی بوده و در زمینهی باستانسنجی مطالعاتی صورت نگرفته است. نمونههای مورد مطالعه در این تحقیق سفالهای دستساز سیاهِخاکستری، قرمز و نخودی متعلق به اواخر هزارهی سوم ق.م بوده که از یک لایه و یک مرحله (فاز پایانی استقراری) محوطه بهدست آمده است. هدف اصلی این تحقیق، ساختارشناسی و تعیین جنبههای اشتراک و افتراق بین دو گروه سفال سیاهِخاکستری، قرمز و نخودی است. نتایج حاصل از روش پتروگرافی و آنالیز پراش پرتو ایکس (XRD) حاکی از آن است که نمونهها از نظر ساختار مشابه هم بوده و تولید محلی هستند. هر دو گروه سفالها تا درجه حرارتی حدود °C850 پخت شده و تنها از نظر سبک و تکنیک پخت متفاوتاند. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92979120170522Locating Simaš Kingdom of Ellipi in Khorram Abad,
and the Possibility of Being One with Elamite Simaškiمکانیابی جاینام سیماش شاهکنشین الیپی در خرمآباد و امکان یکیدانستن آن با سیماشکی عیلامی19356400310.22059/jarcs.2017.64003FAمحمدبهرامیدانشآموختهی دکتری باستانشناسی دانشگاه مازندرانموسیسبزیاستادیار گروه باستانشناسی دانشگاه لرستانمحمدمهدیتوسلیدانشیار گروه باستانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20160103Following recent excavations at Falak al-Aflak, Khorram Abad, some evidences revealed indicating a fortification contemporary to findings of Babajan III, considering characteristic material culture of the region including "Genre Luristan" potteries, limited architectural remains, and comparison studies. The evidence, especially "Genre Luristan" potteries assign to Ellipi kinglet that governed Pishkuh-i-Luristan. Assyrian written sources, which report Sargon II expedition at 713 BC to western Iran, announce "Simaš" at west of Ellipi territory and nearby Median of further east. Present paper suggests the location of the fortification as Simaš following investigation of written and geographical sources. It could be the same Elamite Simaški at late 3<sup>rd</sup> and early 2<sup>nd</sup> millennia according experts and archaeological evidence.درنتیجهی کاوشهای سالهای اخیر محوطهی قلعهی فلکالافلاک خرمآباد، شواهدی از وجود دژی نمایان شد که بر پایهی مواد فرهنگی شاخصی همچون سفال «گونهی لرستان» و بقایای محدود معماری و مقایسهی آن با یافتههای همزمان متعلق به دورهی باباجان III (سدههای 8-9 پ.م.) در منطقه است. این شواهد و بهویژه سفال گونهی لرستان، به پادشاهی الیپی نسبت داده شده که در همین دوره در پیشکوه لرستان دارای حکومت بوده است. منابع مکتوب آشوری که به ثبت لشگرکشی سال 713 پ.م. سارگون دوم به غرب ایران پرداخته است، از جاینام «سیماش» نام میبرد که در شرق سرزمین الیپی و در مجاورت مادهای دوردست شرق قرار داشته است. مقالهی حاضر با بررسی متون مکتوب و جغرافیای منطقه پیشنهاد میکند که این دژ همان جاینام سیماش است که با بررسی نظرات پژوهشگران و شواهد باستانشناختی میتواند با سیماشکی عیلام در اواخر هزارهی سوم و اوایل هزاره دوم پ.م. یکی دانسته شود.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92979120170522A Chronological Explanation of The First Millennium BC Cultures of Nir County, Ardebilتبیین و گاهنگاری فرهنگهای هزارهی اول ق.م در شهرستان نیر اردبیل37546400410.22059/jarcs.2017.64004FAاکبرپورفرجدانشیار گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160403This study uses background data collectd from a field work carried out in Boiniyoghon castle. Three seasons of excavations (2004-2007) revealed valuable remains from the Middle Bronze Age to the Safavid period. This paper at first describes briefly the process of excavation in the trench A of work place1 and then explains the appearance of the first millennium BC Painted Wares according their stratigraphic locations. At the end the distribution of the Wares caracterized here as Ardebil style were discussed. The relationships between Ardebil painted ware and triangular pottery of Hasanlu III is another issue which is addressed by present paper. Results obtained by this research shows that although in the lower lyers of trenches there have been many forms and types of pottery reflecting cultural continuity of Iron III, but ceramic samples of upper lyers indicate a gradual changes from Iron III to the late Achaemenid and to the early Parthian.این تحقیق بر اساس دادههای باستانشناسی قلعه بوینی یوغون انجام شده است. در این قلعه، سه فصل کاوش از سال 1385 لغایت 1387 انجام گرفت و آثار ارزشمندی از دورهی مفرغ میانی تا دورهی صفویه کشف شد. در این مقاله سعی خواهد شد تا ضمن ارائه مختصر فرآیند کاوش در ترانشه A کارگاه1، چگونگی ظهور ظروف منقوش هزارهی اول ق.م را بر اساس لایهنگاری محوطه تثبیت نموده و سپس نحوهی گسترش این ظروف (سبک اردبیل) و چگونگی ارتباط آن با ظروف مثلثیحسنلویIII را مورد تحلیل و مقایسه قرار دهد. طبق یافتههای این تحقیق با اینکه هنوز برخی از فرمها و جنس سفالهای منطقه استمرار فرهنگی عصرآهنIII را بهخصوص در لایـههای پایین نشـان میدهـند ولـی اکـثر نمونههای سـفالی تغییرات تدریجی را نشان میدهند که احتمالا به لحاظ زمانی بیانگر اواخر دورهی هخامنشی تا اوایل اشکانی است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92979120170522An Investigation on the Shahr-e Gur Ceremonial Nine Domical Buildingبررسی و تحلیل تختنشین شهر گور؛ بنایی نُهگنبد با کارکرد تشریفاتی55746400510.22059/jarcs.2017.64005FAاسداللهجودکی عزیزیدانشجوی دکتری باستانشناسی دورهی اسلامی، دانشگاه مازندرانسیدرسولموسوی حاجیدانشیار گروه باستانشناسی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران0000-0002-3672-8541افشینابراهیمیمربی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگیJournal Article20151119Firuz Abad or <em>Shahr-e Gur</em> is an important city founded by Ardashir Papakan. Despite of researches on Gur and spatial structure of the city, there is ambiguity about function of its architecture especially one which is called "<em>Takhtneshin</em>". Some believe that it may be an Achamenid tomb, while others suggest it to have been functioned as Sassanid fire temple or <em>Chartagh</em>. For a comprehensive study, this research uses field material, historical written resourses as well as descriptive-analytical approaches. Data analysis indicated that the structural patterns of so-called Takhtneshin categorized here as "nine domes structures, can be regarded as a ceremonial building functioning throughout the Sassanid period.شهر گور یا فیروزآباد یکی از مهمترین شهرهای دورة ساسانی است که به دستور بنیانگذار این سلسله، اردشیر بابکان، ساخته شده است. بهرغم انجام پژوهشهای بسیار درباره این شهر و ساختار فضایی- کالبدی آن، هویت برخی از آثار معماری آن همچنان در هالهای از ابهام قراردارد. یکی از این آثار، بنای موسوم به «تختنشین» است که دربارۀ کاربری و زمان ساخت آن اظهارنظرهای مختلفی شده است. برخی آن را مقبرهای متعلق به دورۀ هخامنشی و برخی دیگر، آن را چهارتاق یا آتشکدهای از دورۀ ساسانی دانستهاند. در این پژوهش که براساس هدف، از نوع تحقیقات بنیادی و براساس ماهیت و روش از نوع تحقیقات تاریخی و توصیفی-تحلیلی است، دادههای مورد نیاز به دو شیوة اسنادی و میدانی گردآوری شده است. با تطبیق نتایج آنها با یکدیگر و بهرهمندی از چارچوب نظری موسوم به رهیافت تاریخی، به تجزیه و تحلیل دادهها و یافتههای حاصل از پژوهش پرداخته شده است. آنچه این پژوهش بدان دست یافته، نشان میدهد که الگوی ساخت تختنشین را باید در گروه بناهای «نُهگنبد» با کارکرد تشریفاتی دوره ساسانی طبقهبندی کرد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92979120170522Interaction between Humans and Environment: Spatial Environmental Analysis of Neolithic to Bronze Age sites of Laran County, Chahar Mahal and Bakhtiari Provinceبرهمکنش انسان و محیط: تحلیل فضایی- محیطی محوطههای دورهی نوسنگی تا عصر مفرغ بخش لاران، استان چهارمحال و بختیاری75926400610.22059/jarcs.2017.137361.142235FAمحسنحیدری دستناییدانشجوی دکترای باستانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0002-7597-7794مهدیمرتضویدانشیار گروه باستانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستانروح اللهشیرازیاستادیار گروه باستانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستانمحمودخسرویدانشیار گروه جغرافیا دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20151128Laran County in Highland Zagros in Bakhtiari region consist of two major rivers; Karun and zayandeh Roud and Perhaps one of the few areas of the country that has not witnesed archaeological activities. According to Geographical location and ecological capabilities of the region, it is essential that to know which environmental factors Influence to create, bumping or contribute abandoned sites? This study carried out with descriptive and analytical methods to analyze and classify data using GIS and SPSS software. By examining environmental factors we determined that pasture and water seasonal resources have the greatest impact on the creating and sustaining sites. Four clusters were determined through cluster analysis and classified the sites to have been acted as temporary settlements with the animal husbandry and limited farming. subsistence economy.بخش لاران در ارتفاعات زاگرس، در منطقهی بختیاری شامل حوزهی آبخیز رودخانههای زایندهرود و کارون است و شاید جز معدود مناطقی از کشور باشد که تاکنون فعالیتهای عمده باستانشناختی در آن به انجام نرسیده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی و قابلیتهای زیستمحیطی منطقه، ضروری است که بدانیم کدام عوامل محیطی در ایجاد، تداوم و یا متروکشدن محوطهها تأثیر داشته و نحوهی برخورد انسان با محیط خود در انتخاب شیوهی زندگی چگونه بوده است؟ این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته و برای تحلیل و طبقهبندی دادهها از نرمافزار GIS و نرمافزار SPSS استفاده شد. با بررسی عوامل محیطی مشخص شد که وجود مرتع و منابع فصلی آب بیشترین تأثیر را بر ایجاد و تداوم محوطهها داشتهاند. با استفاده از تحلیل خوشهای چهار خوشه بهدست آمد و مشخص شد این محوطهها در زمره استقرارهای موقت هستند که دارای اقتصاد معیشتی دامداری و کشاورزی محدود هستند.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92979120170522Settlement Pattern Study of Chalcolithic and Bronze Age Sites From The Southeastern Margin of Malayer Plainبررسی و تحلیل الگوی استقراری محوطههای مسوسنگ و مفرغ حاشیه جنوبشرقی دشت ملایر931126400710.22059/jarcs.2017.64007FAمجیدساریخانیاستادیار گروه باستانشناسی دانشگاه شهرکردمحمودحیدریاناستادیار گروه باستانشناسی دانشگاه شهرکرد0000-0001-5888-6770پروانهاحمد طجریدانشجوی کارشناسیارشد باستانشناسی دانشگاه شهرکردJournal Article20160208Central Zagros and its eastern regions have relatively a favorable environmental condition for the formation of ancient settlements. One of these regions is Malayer intermountain plain that is located in the vicinity of Hamadan, Nahavand and Boroujerd. According to archaeological evidence, beginning of the setteling in this plain is Chalcolithic period. However, recent studies have identified several sites of the Neolithic in the region. The present study examined the Chalcolithic and Bronze Age settlement pattern in the southwest of the region. The research is based on the study of archaeological data obtained from the fieldwork of the region. For achieving considered goals, we have used and analyzed geographical information, using Arc GIS 9.2 software and then, for interpretation of data, Excel software was applied. By establish a data bank for the study, which is in the form of geographical information system, we carried out analysis on spatial distribution of the sites. Study of the neighborhoods cultures impact based on archaeological data is the other issues in this research. According to the comparison of data it can be said that cultural interactions have been between the central Zagros region and Kangavar plains. Analysis of the data has also revealed a linear model of sites distributed along the rivers and irrigation canals.زاگرس مرکزی و نواحی شرقی آن بهلحاظ زیستمحیطی شرایط بهنسبت مناسبی برای شکلگیری استقرارهای باستانی دارند. از جمله نواحی شرقی آن میتوان به دشت میانکوهی ملایر اشاره کرد که در مجاورت دشتهای همدان، نهاوند و بروجرد قرار گرفته است. طبق شواهد باستانشناختی، شروع استقرار در این دشت از دوره مسوسنگ قدیم است؛ هرچند با بررسیهای سالهای اخیر، چندین محوطه از دوران نوسنگی نیز در منطقه شناسایی شده است. پژوهش حاضر به بررسی استقرارهای مسوسنگ و مفرغ حاشیه جنوب شرقی این دشت میپردازد. اساس این پژوهش بر مطالعه دادههای باستانشناختی حاصل از بررسی این حوزه استوار است. تحلیل دادههای جمعآوری شده الگوی استقراری محوطهها با استفاده از نرمافزار ArcGIS، روشهای آماری چندمتغیره، دادههای مکانی رقومی و عوامل زیستمحیطی بهصورت تقسیم طبقات ارائه شده است. مطالعه میزان تأثیر و تأثر فرهنگهای مناطق همجوار و تبیین تحولات اجتماعی ـ فرهنگی حوزه بر اساس دادههای باستانشناختی از دیگر مباحث مطرح در این پژوهش است. با توجه به مقایسه و تطبیق دادهها بیشترین ارتباطات فرهنگی منطقه با زاگرس مرکزی و دشت کنگاور بوده و با آنالیز خوشهای، در هر دوره دو بافت پراکنشی در منطقه مورد مطالعه، براساس توزیع عناصر محیطی مشاهده شد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92979120170522An Overview of the Traditions and Rituals of Burial Practice in South Eastern of Iran with Looking at the Neighboring Civilizations (Fourth and Third millennium BC)مروری بر سنتها و آئینهای تدفین مردگان منطقهی جنوب شرق ایران با نگاهی بر تمدنهای همجوار (هزارهی چهارم و سوم قبل از میلاد)1131326400810.22059/jarcs.2017.64008FAحسینسرحدی دادیاناستادیار گروه باستان شناسی دانشگاه زابلJournal Article20150923The present paper intends to highlight excavations on cemeteries and the situation and condition of burial corpses to figure out the social behavior of the human past in the south-eastern civilization of Iran during the third millennium B.C. The tradition of burying the dead bodies in the ancient region of south east of Iran is not clearly determined. It is due to the limited number of excavated cemeteries and their distribution in this region. However, the Shahdad's excavations, Mahtoutabad, Khaje Askar, 14th Bampur Graveyard, and especially the Shahre Sokhta as a world heritage site cantina the most complete reports enable the writer to investigate ancient cemeteries in the region. Statistical data provided from the Shahre Sokhta cemetery between 1999-2009 field seasons were used as baseline information and analytical framework to study the burial traditions of the past millennia in the South East of Iran.مقالهی حاضر بر آن است تا با تکیه بر کاوشهای انجام شده در گورستانهای حـوزهی تمدنی جنوب شرق ایران، به بررسی شیوهها و جهات تدفین در طول هزارهی چهارم و سوم قبل از میلاد بپردازد. درخصوص آئین تدفین مردگان در محوطههای باستانی جنوب شرقی ایران بهدلیل محدودیت پراکندگی گورستانهای حفاری شده و عدم انتشار گزارش کاوش برخی از این قبور، اظهارنظر قطعی امکانپذیر نیست، اما با توجه به کاوشهای شهداد، محطوطآباد، خواجه عسکر، گورستان 14 بمپور و بهخصوص شهر سوخته که کاملترین گزارشها را در این مورد دارا میباشند، نگارنده کوشیده است با بررسی روی این گورستانهای مهم باستانی در منطقه و با تکیه بر دادههای آماری بهدستآمده از گورستان شهر سوخته که بین 1376 تا 1387 انجام گرفته است، آئین تدفین مردگان در منطقهی جنوب شرقی ایران را تشریح نماید.<br /> دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92979120170522An Analytical Approach to the Study of Chalcolithic Data from
the Harsin Plainتحلیل دادههای باستانشناختی دشت هرسین در دوران مسوسنگی1331496400910.22059/jarcs.2017.64009FAمحمدرضاسعیدی هرسینیاستادیار پژوهشی مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت0000-0003-3103-8311Journal Article20150711One of the main goals of Harsin archaeological survey in the Gamasiab River Basin has been to understand the cultural relations of the basin with the adjacent plains and areas during the Chalcolithic period. For which, during a survey season a total of 23 Chalcolithic sites were identified. The existence of different pottery remains from early to late Chalcolithic in the area indicated various settlements distributed across the plain which can be regarded to have had suitable condition for human occupation migrated from western Mahidasht during the 5<sup>th</sup> to 3<sup>rd</sup> millennium B.C. Moreover the eastern Basin of Gamasiab River in the Central Zagros Area itself has formerly been in use by the ancient societies due to its special natural and geographical features such as high mountains, flat plains and irrigated valleys. This paper attempts to investigate the cultural changes of Harsin area during 2500 years of cultural process by introducing and analyzing the archaeological data of Harsin plain in the chalcolithic period.از اهداف بررسی باستانشناختی منطقهی هرسین، شناخت ارتباطات فرهنگی این حوضه با دشتهای همجوار آن است. با پژوهشهای صورتگرفته در این منطقه در مجموع 23 محوطهی دوران مسوسنگی مورد مطالعه قرار گرفت. وجود دورههای مسوسنگی قدیم تا جدید در بین محوطهها حاکی از استمرار فرهنگی این دشت و پاسخی به مهاجرتهای صورتگرفته از سمت دشتهای غربیتر و ظرفیت طبیعی این منطقه برای جایگیری سکونتگاههای انسانی در طول هزارهی پنجم تا سوم قبل از میلاد بوده است. از سوی دیگر دادهها، نشان میدهد که حوضهی شرقی رودخانهی گاماسیاب در منطقهی زاگرس مرکزی با ویژگیهای طبیعی خاص و کوههای بلند، دشتهای مسطح و درههای متعدد، از دیرباز موردتوجه و سکونت جوامع باستانی بوده است. این مقاله با معرفی و تحلیل دادههای باستانشناختی دشت هرسین در دوران مسوسنگی به تحلیل تحولات فرهنگی این دشت در طول دوهزار و پانصد سال میپردازد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92979120170522Art – Industry of Textile in the Period of Shah Abbas Safavid (978-1038 AH)هنر - صنعت پارچهبافی در دورهی شاه عباس صفوی (978-1038 هـ.ق)1511656401010.22059/jarcs.2017.205927.142288FAحمید رضاصفاکیشاستادیار گروه تاریخ و باستانشناسی، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکزفروغیزدانیفروغ یزدانی
دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکزJournal Article20160430Shah Abbas Safavid period can be known as the golden age of textile industry-art in Iran. During his government, he provided the necessities for growth and development of textile in Iran more than ever by supporting the artists and also inviting them to develop the textile workshops in different cities such as Isfahan, Yazd, Kashan and Qom. At this time, the cooperation of painters and weavers led to create fabrics such as brocade, woven wire, Cashmere and Calico fabrics that are masterpieces of textile art. Two famous styles in the textile of Safavid period were formed under the leadership of Khwaja Ghiyāth al-Dīn Naqshband Yazdi, and another one by the help of Reza Abbasi. The analysis shows that the most important score in this period compared to other periods is the high proximity of art painting with textile industry and changes in painting design compared with previous periods. Accordingly, this research which its aim is practical and also descriptive-analytical in method, is trying to examine and analyze the causes of development of textile in this period, its characteristics and its features by using historical resources, meanwhile the study of a number of remaining samples.دورهی شاه عباس صفوی را به جرئت میتوان عصر طلایی صنعت ـ هنر پارچهبافی در ایران دانست. وی در زمان حکومت خود با حمایت از هنرمندان و دعوت از آنها برای توسعهی کارگاههای بافندگی در شهرهای مختلف نظیر اصفهان، یزد، کاشان و قم، موجبات رشد و تکامل پارچهبافی ایران را بیشازپیش فراهم نمود. در این دوره، همکاری نقاشان و نساجان موجب بهوجود آمدن پارچههایی نظیر زریبافت، سیمبافت، مخمل، قلمکار و غیره شد که در فنّ نساجی شاهکار بهشمار میروند. دو سبک معروف در بافندگی دورهی صفوی، یکی به رهبری خواجه غیاثالدین نقشبند یزدی و دیگری به اهتمام رضا عباسی شکل گرفت. تحلیلها نشان میدهند که مهمترین امتیاز این دوره نسبت به دورههای دیگر قرابت زیاد هنر نقاشی با صنعت بافندگی و تغییر در طراحی نقوش نسبت به دورههای قبل است. بر این اساس، این پژوهش که هدف آن کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است، سعی دارد ضمن مطالعه تعدادی از نمونههای برجایمانده، با استفاده از منابع تاریخی، علل توسعهی پارچهبافی در این دوره، مشخصههای پارچهبافی و ویژگیهای آنها را مورد پژوهش و بررسی قرار دهد.<br /> <strong> </strong>دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92979120170522Studying the Ancient Metallurgy of Qazvin Plain Based on the Metal Samples Discovered from The Iron Age II Graves of Sagzabad Cemeteryواکاوی جنبههایی از متالورژی باستانی دشت قزوین بر مبنای دادههای فلزی مکشوفه از قبور عصر آهنII قبرستان سگزآباد1671876401110.22059/jarcs.2017.64011FAطلحهقدوسیاندانشآموختة کارشناسی ارشد باستانسنجی دانشگاه هنر اسلامی تبریزاحدصمدیدانشیار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی سهندحسنطلائیاستاد گروه باستانشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20160403Ancient metallurgy is one of the technological processes were seen from discovered natural native copper in Tappeh Zagheh (6<sup>th</sup> millennium B.C.). It was continued progressively in Tappeh Ghabrestan (5-4<sup>th</sup> millennium B.C.) by melting, molding and alloy-making followed by Iron technology in Tappeh Sagzabad (1<sup>st</sup> millennium B.C.). This research aims to investigate the archaeometallurgy of Qazvin Plain in Iron Age II period through studying the metal samples discovered from the Iron Age burials of Sagzabad. Analytical approached such as ICP-MS, SEM-EDX and metallography were used for alloy identification and provenance studies as well as microstructure analysis and metalworking technology. Chemical and microstructure analysis of the samples demonstrates the presence of basic copper alloy with high percent of nickel, cobalt, Iron and some other elements which reveals an uncontrolled technology. It also shows that samples have been treated with hard-working followed by annealing. Results of trace element analysis of burial samples revealed that there could be a same provenance for most of them, but a notable point is the presence of two metalworking technologies with different metallurgy level and different provenance in the late 2<sup>st</sup> millennium B.C. and early 1<sup>st</sup> millennium B.C. (Iron Age II) in Qazvin Plain.متالورژی باستانی یکی از فرایندهای فرهنگی است که سـیر تحـول و پویایی آن در دشت قزوین از هزارۀ ششم پ.م با دستیابی به فنّاوری مس طبیعی چکشکاریشده در تپهزاغه آغاز شده، و با ذوب و ریختهگری مس در تپهقبرستان و آلیاژسازی و کشف آهن در تپه سگزآباد، تا نیمۀ هزارۀ اول پ.م تداوم یافته است. پژوهش حاضر، گامی در جهت درک و تحلیل متالورژی باستانی دشت قزوین در عصر آهنII است. در این راستا نمونههای فلزی مکشوفه از قبور عصر آهن سگزآباد بر مبنای تحلیلهای متالورژیکی آنالیز و بررسی شدند؛ بدین منظور از روش ICP-MS برای شناسایی ترکیب شیمیایی و تحلیل منشأ نمونهها و همچنین از آزمون متالوگرافی و SEM-EDX برای شناسایی روش ساخت و آنالیز ریزساختاری آنها استفاده شد. نتایج حاکی از کاربرد فلز پایه مسی با درصد بالای نیکل، کبالت، آهن و غیره است. این موضوع نشان از فرایندهای متالورژی کنترل نشده در ساخت نمونهها دارد که پس از شکلدهی اولیه، چکشکاری سرد، گرم و تابکاری شدهاند. همچنین مشابهت عناصر کمیاب (کممقدار) موجود در ساختار شیمیایی نمونهها نشاندهندۀ منشأ مشترک اکثر آنهاست. اما نکته قابلتأمل، بهکارگیری دو فنّاوری فلزکاری با سطح متالورژی و منشأ کامل متفاوت در اواخـر هـزارۀ دوم و اوایـل هـزارۀ اول پ.م (آهـنII) در دشـت قـزوین است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92979120170522Multiple Identification Alternatives for Two Sassanid Equestrians on Fīrūzābād I Relief: A Heraldic Approachبررسی چند امکان برای تعیین هویت دو سوار ساسانی در نقشبرجستهی فیروزآباد1892096401210.22059/jarcs.2017.64012FAرضاکلانیدانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکزیJournal Article20160105Unlike the king himself, the identity of other figures carved out of Sassanid reliefs has mostly been controversial. This study attempts to resolve one of such controversial discussions on the identity of two Sassanid equestrians depicted on the Fīrūzābād I relief and thus on other Ardašīr I's reliefs. In a bid to cast light upon obscured Sassanid genealogical topics, the heraldic concept has been taken to the better understanding of Sassanian’s descent in the course of investigations. To the best of the present author's knowledge, historical texts (mostly Arabic sources), numismatic evidence and visual analysis of ornaments probably related to ranks were all employed for this purpose. In some cases, however, the author was forced into <em>an </em><em>argumentum ex silentio</em> against his will due to a lack or shortage of historical evidence. There are two premises central to this investigation: first, the fact that the early Sassanids followed the lead of the late Arsacids in several political and cultural aspects, and, second, the existence of a sort of a heraldic system in both early Sassanid and late Arsacid periods. بهغیر از شخص شاه هویت دیگر افراد حاضر در نقشبرجستههای ساسانیان همواره محل مناقشه بوده است. مقالهی حاضر یکی از این مناقشات را دربارهی هویت دو سوار ساسانی حاضر در نقشبرجستهی فیروزآباد 1 و بهتبع آن در دیگر نقشبرجستههای اردشیر یکم دنبال میکند. تلاش شد تا با مبنا قراردادن «مفهوم نشانشناسانه»concept) (heraldicنوری تازه بر تیرگی مباحث تبارشناسانه ساسانیان متقدم افکنده شود. پژوهش اخیر تا آنجا که در بضاعت علمی نگارنده بود، به یاری مـتون تـاریخی بهویژه منابع عـربی، شواهد سکهشناختی و تحلیلهای دیـداری از آرایههای بهاحتمال مرتبط با رتبه اشخاص صورت گرفت. هرچند در پارهای مواضع، نگارنده بهرغم میل باطنی خود و به سبب قلّت یا موجود نبودن شواهد تاریخی، ناگزیر از حدس زدن برای وقایع تاریخی شد. فرضهای اساسی این مقاله، یکی بسیار وامدار بودن ساسانیان متقدم به اشکانیان متأخر در جوانب متعدد سیاسی و فرهنگی بوده و دیگری وجود نوعی سامانه نشانشناسانه در دو دورۀ پیشگفته است. همچنین مشخص خواهد شد که یکی از پذیرفتهترین فرضیات مربوط به تعیین هویت یکی از سواران ساسانی در نقشبرجستهی فیروزآباد 1، با پارهای از شواهد دستاول تاریخی دچار تناقضات اساسی است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92979120170522Distribution of Uruk Material Culture and it's Cultural and
Political Interplay with Kura-Araxes Traditionپراکنش فرهنگ اروک و چگونگی برهمکنشهای فرهنگی و سیاسی آن با سنّت فرهنگی کورا- ارس2112316401310.22059/jarcs.2017.64013FAسپیدهمازیاردانشجوی دکتری باستانشناسی خاور نزدیک، دانشگاه گوته فرانکفورتJournal Article20151207In the fourth Millennium BC, as the societies became more complex and with the formation of Uruk culture and the sophisticated social and economic mechanisms behind it, we are confronted with the different forms of cultural, social, political, and economic interactions among societies in the southern and northern Mesopotamia as far as Anatolia and Syria. Despite varied hypothesis, the precise mechanism of Uruk material dispersal and the intercultural impacts or influences in this period are still unknown to us. On the other hand, contemporary with the final phase of the distribution of Uruk period’s material in Syria and Anatolia, another waves of movements with different mechanism were happening in the southern Caucasus and northwestern Iran. Interestingly, between theses waves of movements, in some geographical spots such as eastern Anatolia or western Iran, the interaction or collide of theses traditions are demonstrated. Study and examination of the dissemination mechanism of Uruk culture, and its interaction with Kura-Araxes cultural tradition in theses interaction spheres are the issues that we address in this article.در هزارۀ چهارم پیش از میلاد، با پیچیدهتر شدن جوامع و شکلگیری فرهنگ اروک و مکانیسمهای پیچیده اقتصادی و اجتماعی میان جوامع اروکی و جوامع همزمان این فرهنگ، با شکل متفاوتی از تعاملات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در جنوب و شمال بینالنهرین تا آناتولی و سوریه مواجه میشویم. مکانیسمهای دقیق این پراکنش و چگونگی تأثیر و تأثرات بینفرهنگی در این دوره، باوجود مطرحشدن فرضیههای متفاوت، همچنان در پردهای از ابهام باقیمانده است. از طرف دیگر، همزمان با فاز انتهایی گسترش این فرهنگ در مناطق شمالیتر، سنت فرهنگی کوراـارس در منطقهی قفقاز با سازوکار متفاوتی در بخش دیگری از خاورمیانه بهخصوص ایران شـروع به پراکـنش میکند. در این مـیان، در بخشهایی از حوضههای جغرافیایی مانند شرق آناتولی و غرب ایران، در بعضی از محوطهها ما با برهمکنش این دو فرهنگ با هم مواجه میشویم. بررسی سازوکار پراکنش فرهنگ اروک و چگونگی تعامل این فرهنگ با سنت فرهنگی کوراـارس در این حوضههای برهمکنش بهویژه در ایران، موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92979120170522An Epistemological Approach to Concept of Material and Meaning in Archaeologyتأملی معرفتشناختی در مفهوم ماده و معنا در باستانشناسی2332506401410.22059/jarcs.2017.64014FAحکمت اللهملاصالحیدانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تهران.Journal Article20160405This paper demonatrates an Epistemological approach to the concept of material and meaning in archaeology. The starting point and the basic objective of this article is briefly concentrated on the epistemological analysis of very key concepts of material and meaning in archaeological studies. The interpretations and inferences of archaeological studies in this way have been based on material cultures as “archaeon” and production of meaning as “lost logoi” and “Lost or absent archai”. Archaeology in this respect as the inferential discipline in a very inevitable way is engaged with both material and meaning in their particular sense: Material as Cultural material or any material those could help archaeological interpretations as well as archaeological inferences to production of meaning introduced here as <em>lost and absent meaning</em>.این مقاله جستاری معرفتشناختی پیرامون جایگاه ماده و معنا در باستانشناسی است. باستانشناسان با مادههایی درگیرند که یا فی حد ذاته اثر (Archaion) هستند یا مرتبط و منتسب به مدارک، شواهد، قرائن مادی و آثار مورد مطالعهی آنها. هر اثر، مدرک، ماده فرهنگی و فرهنگ مادی هماره ارجاع، اشاره و دلالت به چیزی به معنایی به نیت و غایتی دارد که بیرون از آن است، نه در درون و متّصل به آن، مدارک، شواهد و آثار مورد مطالعهی باستانشناسان بهدلیل اثریّت و ماهیت مدرک بودنشان پیشاپیش فی حد ذاته خصیصه مرجوعیت دارند. مرجوعیت به معناها یا «لوگوس» هایی که مفقود هستند. ارجاع، اشاره و دلالت به نیتهـا، غرضهـا، هدفهـا، مقصدهـا و غایتهـا یا «آرخه» هایی دارنـد که در باسـتانشـناسی مفقود و غـایب هسـتند. باستانشناسی از این منظر هم دانش و دانـایی مـاده و هم معنا هم مـیدان گردآوری دادههای مشهود و هم مقام داوری بودههای مفقود و هم مهارت، مهندسی و مدیریت کشف جامهای شکسته است و هم هنر، خرد، بصیرت، مهارت برکشیدن و برگرفتن و بهکف آوردن جرعهای از باده معناهای ریخته. اما چگونه؟ درجه، دامنه مرجوعیت، ارجاعپذیری مادهها و مدارک باستانشناسی آنقدر هست که بتوان از نردبانهای فرسوده و شکسته مادههای الکن، خاموش، مخدوش، معیوب، متفرق، مثله و بینام باستانشناختی به بام معناهای مفقود و غایب بر شد؟ میتوان از انکشاف مادههای ملموس به اختفای معناهای مفقود و غایب نقب باستانشناسانه زد و ره باستانشنانه برد و به معرفت و منظری معتمد درباره روندها، رخدادها، واقعیتهای متوقف، منجمد و مفقود گذشته دستیافت؟ پاسخ به پرسشی از این دست و گشودن گرههای کور و فراز آمدن بر معضلاتی از این جنس هرچند سهلالوصول نیست لیکن طرح و بحث، نقد و تحلیشان آنقدر هم بیهوده و بیثمر نخواهد بود.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92979120170522Evidence of Economic Enterprise Activity in the Proto- Elamite Tablets of Susaشواهدی از فعالیت بنگاههای اقتصادی در الواح آغاز ایلامی شوش2512646401510.22059/jarcs.2017.64015FAزهرامیراشهدانشجوی دکتری باستانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانکمال الدیننیکنامیاستاد گروه باستانشناسی دانشگاه تهران0000-0001-5273-8179بهمنفیروزمندیاستاد گروه باستانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزJournal Article20150610Considering the boom in the agricultural productions in the plains of Susiana, it seems that the proto-Elamite economic system is similar to that of feudal societies. In such a system, chiefdom organization and religious power had maintained a large part of capital resources such as land and water. But there have been evidence indicated that the exploitation of these resources have been awarded to other peoples. At the beginning of the Proto- Elamite texts some signs are visible but they may not convey a specific meaning, most researchers describe them to have been symbols for the economic enterprises. Firms that were related are partly to the system of production, distribution, service and trading systems. Some economic texts contained documentary signs indicating that economic activity is evidence and signs might be implemented by the above mentioned financial authorities. This may parallel with governmental institutions of Proto- Elamite, but as were witnessed from the texts in the beginning of this period these institutions coordinated the economy of the society. In this paper, the economic texts of Proto-Elamite on the tablets were studied and the evidence of corporation’s activity is investigated by providing some related examples.با توجه به نوع اقلیم و رونق کشاورزی دشت شوشان، به نظر میآید که سیستم اقتصادی دورهی آغاز ایلامی شبیه به جوامع فئودالی است. در چنین سیستمهایی، دولت خانسالار محلی همچنین قدرت موازی مذهبی بخش وسیعی از منابع سرمایه، مانند زمین و آب را در اختیار دارند. اما شواهدی موجود است که بهرهبرداری بخشی از این منابع سرمایه به اشخاص دیگر اعطا شده است. در ابتدای بعضی از متون این دوره علائمی وجود دارد که مفهوم مشخصی ندارند، اکثر پژوهشگران آنها را نمادی برای بنگاههای اقتصادی میدانند، بنگاههایی که بهنوعی سیستم تولید، توزیع، خدمات و حتی تجارت تا حدودی وابسته به آنها بوده است. بر روی بعضی از این متون، اسناد حسابرسی وجود دارد که ارقام بسیار بالایی را نشان میدهد؛ که نشاندهندۀ شواهد و نشانههایی برای فعالیتهای اقتصادی است که بهوسیلهی مؤسسات اقتصادی فوقالذکر انجام میشده است. این نهادها به احتمال زیاد موازی با حکومت آغاز ایلامی و البته تحت کنترل و مدیریت آن، بخشی از اقتصاد دورهی آغاز ایلامی را هماهنگ میکردهاند. در این مقاله ابتدا متون الواح اقتصادی آغاز ایلامی و در نهایت شواهدی از فعالیت بنگاههای اقتصادی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.