دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92973220120220Isotopic Analysis for Ditary Regimes of Gohar- Tapeh Occupants, Mazandaranبازسازی رژیم غذایی محوطة باستانی گوهر تپة مازندران
بر اساس آنالیز ایزوتوپی نمونههای دندانی به دست آمده از آن محوطه11428861FAفهیمهشیخ شعاعیدانشجوی دکتری باستان شناسی دانشگاه تهرانسید مهدیموسوی کوهپراستادیار دانشگاه تربیت مدرّسحامدوحدتی نسباستادیار دانشگاه تربیت مدرّسJournal Article20111007The present study relies on determination of diet by adapting analysis on carbon and nitrogen stable isotopes extracted from dental collagen of twelve human skeletons buried in Iron Age grave situated in Gohar Tapeh archaic settlement at eastern region of Mazandaran Province, locating on southern coast of Caspian Sea. <br />The geographical and geometric evidences indicate that Gohar Tapeh zone is situated on a sedimentary plain. On the other hand, discovery of animal’s archaeological data such as ovine species as well as plants’ archeological evidences like barley and the signs relating to farming activities in this zone obtained by using lamella that forms 70% of total stone-made tools, suggesting that animal husbandry and agriculture were among the major activities done by inhabitants in this region. <br />The results came from analysis on isotopes of carbon (13) and nitrogen (15) also confirmed that the inhabitants had consumed land mammals in their diet in this area. Concentration levels of isotope of carbon 13 which are approximately -20.2 through -19.9 per thousand units signify that there is no sign of consuming plant (C4) in diet of inhabitant people in this region and like today, plants (C3) had been consuming as the dominant flora throughout this zone. The resulting levels of isotopes of nitrogen -15 are about 8.79-11.3 per thousand units so this indicates the presence of land herbivorous animals (Ovine Species) and plants- C3 (wheat and barley) in the given diet. Thus, results of isotopic analysis done for Gohar Tapeh zone show a diet based on plant- C3 ecology in this land. Comparison between results of analysis on samples taken from Gohar Tapeh zone and results of analysis on three other zones (outside Iran) also verifies this point.پژوهش حاضر بر تعیین رژیم غذایی، با استفاده از آنالیز ایزوتوپهای پایدار کربن و نیتروژن تکیه دارد که از کلاژن دندان دوازده اسکلت انسانی از قبرستان عصر آهن محوطة باستانی گوهر تپه در شرق استان مازندران واقع در ساحل جنوبی دریای خزر استخراج شده است. <br />شواهد جغرافیایی و زمینشناسی نشان میدهد که محوطة گوهر تپه در دشتی رسوبی واقع شده است. از طرف دیگر کشف دادههای جانور باستانشناختی نظیر گونههای گوسفندی و شواهد گیاه باستانشناختی نظیر جو اهلی و نشانههای مربوط به فعالیتهای کشاورزی در این محوطه با استفاده از تیغهها، که 70% کل ابزار سنگی را تشکیل میدهند، بیانگر آن است که دامداری و کشاورزی جزء فعالیتهای اصلی ساکنان این محوطه بوده است. <br />نتایج حاصل از آنالیز ایزوتوپ کربن13 و نیتروژن15 نیز استفاده از پستانداران خشکی در رژیم غذایی ساکنین این محوطه را تأیید میکند. تمرکز سطوح ایزوتوپ کربن13 در نمونههای مورد آزمایش که در حدود 2/20- در هزار تا 9/19- در هزار است، حکایت از آن دارد که هیچ نشانی از استفادة گیاهان C4 در رژیم غذایی مردم ساکن در این محوطه وجود ندارد، و مانند امروز گیاهان C3، به عنوان پوشش گیاهی غالب منطقه مورد استفاده قرار میگرفته است. نتایج سطوح ایزوتوپ نیتروژن15 در حدود 79/8 در هزار تا 3/11 در هزار است که وجود علفخواران خشکی (گونههای گوسفندسانان) و گیاهان C3 (گندم و جو) را در رژیم غذایی نشان میدهد. بنابراین، نتایج آنالیزهای ایزوتوپی برای محوطة گوهرتپه، رژیم غذایایی بر پایة اکوسیستمهای گیاهان C3 زمینی را نشان میدهد. مقایسة نتایج آنالیز نمونههای محوطة گوهرتپه با نتایج آنالیز سه محوطة دیگر (خارج از ایران) نیز گویای همین امر است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92973220120220Structural Pattern of Parthian Clinky Pottery: An Archaeometric Studyساختارشناسی سفال جلینکی متعلّق به دوران پارتی
بر اساس مطالعات آرکئومتریک (باستان سنجی)153428854FAسمیهنوغانیکارشناس ارشد مرمت اشیاء تاریخی ـ فرهنگی، دانشگاه هنر اصفهانسید محمد امینامامیاستاد دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20111007In this essay, Jelinki Pottery (clinky- ware ceramics) has been studied as one types of ceramics at Arsacides era. Raw materials, quality of processing and baking conditions of potteries are some of effective factors in strength and stability of this material. Employing purposeful methods of chemical analyses in order to examine such factors and in fact structural science of historical potteries will be effective in terms of identifying production technology and their dating as well as taking appropriate techniques to maintain and repair of historical- cultural heritage rather than revealing the latent values in such artefacts. Mineralogical survey on structure of Jelinki potteries by adaption petrography technique, conducting analysis on X-Ray differaction and Sweeping Electronic Microscope (SEM-EDX) may give some remarkable results from production technology and baking conditions of such kind of potteries. Using appropriate aggregate of raw materials, quartz processing in fine grain with the unform diffraction throughout the texture in process of producing original paste to prepare pottery and formation of secondary minerals such as anorthite, glinite, diopside, enstatite (ferous) and pseudo- mullite in some of samples within the limit of baking temperature (950-1000°C) as well as formation a variety of iron oxides within oxidation and reduction conditions- hematite and magnetite, respectively- are some of structural properties of this pottery type. In this paper the modern hypothesis purposed concerning to laminar or sandwich structure in Jelinki potteries may lead to formation of amorphous phase of vitrification with polymeric structure that is the strength factor as well as reason for creation of metallic sound (tone) in this pottery.در این مقاله سفال جلینکی به عنوان یکی از انواع سفالهای دورة اشکانی مورد مطالعه قرارگرفته است. مواد اولیّه و کیفیت فرآوری و شرایط پخت سفال، عواملی تأثیرگذار در استحکام و پایداری این ماده بوده است. استفاده از روشهای هدفمند آنالیزهای شیمیایی به منظور بررسی این عوامل و در واقع ساختارشناسی سرامیکهای تاریخی، علاوه بر آشکارسازی ارزشهای نهفته در این آثار، از نظر شناخت فنآوری تولید و شناخت تاریخ آن و همچنین از نظر اتخاد شیوههای مناسب حفظ و مرمت میراث تاریخی و فرهنگی مؤثر خواهد بود. بررسی کانیشناسی ساختار سفال جلینکی با استفاده از پتروگرافی، آنالیز پراش اشعة X و میکروسکوپ الکترونی روبشی SEM-EDX نتایج جالب توجهی از تکنولوژی تولید و شرایط پخت اینگونه سفال به دست میدهد. استفاده از دانهبندی مناسب مواد اولیّه، فرآوری کوارتز به صورت ریزدانه با پراکندگی یکسان در تمام بافت در فرایند تولید خمیر اولیّه تهیة سفال و شکلگیری کانیهای ثانویهای چون آنورتیت، گلنیت، دیوپسید و انستاتیت (آهندار) و شبه مولایت در برخی نمونهها در محدودة دمای پخت 950 تا 1000 درجة سانتیگراد، همچنین تشکیل اکسیدهای متنوع آهن در شرایط اکسیداسیون و احیا ـ به ترتیب هماتیت و مگنتیت ـ از ویژگیهای ساختاری این نوع سفال است. <br />فرضیة نوین ارائهشده در خصوص ساختار لایهای یا ساندویچی در سفالهای جلینکی در این مقاله، به شکلگیری فاز آمورف شیشهسازی با ساختار پلیمری (Si-O)n پرداخته که عامل استحکام و همچنین ایجاد طنین صدای فلزی است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92973220120220Early Bronze Age at Central Zagros, Iranعصرمفرغ قدیم در شرق زاگرس مرکزی- ایران355428855FAعباسمترجماستادیار گروه باستان¬شناسی دانشگاه بوعلی سینا همدانکمال الدیننیکنامیاستاد گروه باستان¬شناسی دانشگاه تهران0000-0001-5273-8179Journal Article20111007One of the cultural characteristics of eastern zone at central part of Zagros Range during 3rd millennium BC and at early Bronze Age is the extension of the related habitats to Yaniq Culture (Ancient City near Abhar) in this region. Within field study conducted in 2008 in the plains covering central Zagros eastern side that is situated in Alvan Basin, we managed to identify more than habitats relating to Early Bronze Age. According to analysis done on the data derived from this survey in GIS software environment and by adaption of statistical methods, the relationship between site of habitat and its ecological factors has been assessed. Based on design of this model, we managed to interpret some reason for creation of settlements in this region during Early Bronze Age as well as the existing relationship among the given habitats and archaic routes passed between Iranian Plateau and Mesopotamia at 3rd millienium BC. Using GIS software made it possible for us to identify the reason for many settlement displacements based on archeological evidences at Early Bronze Age so that to describe their settlement models. We can purpose this point, as result of this study, that one may suggest a type of pseudo- nomadic and dry- farming system as economic system for people at Early Broze Age within a limited scale in this region.یکی از مشخصه های فرهنگی شرق زاگرس مرکزی در هزاره سوم و دوره مفرغ قدیم گسترش زیستگاههای مربوط به فرهنگ یانیق در این ناحیه است. در بررسی میدانی 1387در دشتهای محدوده شرق زاگرس مرکزی واقع در حوضه الوند ما توانستیم بیش از 90 زیستگاه مربوط به دوره مفرغ قدیم را شناسائی نماییم. بر اساس تجزیه وتحلیل داده های بدست آمده از این بررسی در محیط نرم افزار GIS و با استفاده از روش های آماری رابطه بین موقعیت هر زیستگاه با عوامل محیطی مورد ارزیابی قرار گرفتند. بر این اساس طراحی مدلی توانستیم برخی از زمینه های ایجاد استقرارها ی دوره مفرغ قدیم منطقه و همچنین رابطه بین زیستگاهها را با راههای باستانی بین فلات ایران وبین النهرین که در هزاره سوم ق.م از این منطقه عبور میکرده است را بیان نماییم .به کارگیری نرم افزار GIS به ما این امکان را داد تا علل بسیاری از جابجائیهای استقراری دوره مفرغ قدیم را بر اساس مدارک باستان روشن نموده و بدین ترتیب الگوهای استقراری آنها را تشریح نماییم . بعنوان نتیجه این تحقیق می توان نوعی سیستم شبه کوچروی وکشاورزی دیم را در مقیاس محدودی به عنوان سیستم اقتصادی مردمان مفرغ قدیم این منطقه پیشنهاد نمود.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92973220120220The Irone Age Settlements of Taleghan, Northern Central Plateau of Iranمحوطههای عصرآهن منطقة طالقان، شمال مرکزی فلات ایران355428856FAحجتدارابیدکتری باستان شناسینازلینیازیکارشناس باستان شناسیJournal Article20111007Like the adjacent areas including Savojbolagh and Tehran Plain etc, Taleghan is one of the regions susceptible to form Iron Age Settlements at northern central part of Iranian Plateau. During an archaeological survey in this region in 2001, 19 zones were attributed to Iron Age Region so that due to study on the findings resulting from this survey again, only ten of them included characteristic and remarkable and chronological potteries. Comparison among potteries in this region may indicate that the given potteries are related to Iron Age I and II. It seems the high altitude of Taleghan region as well as its cold and mountaineous climate along with the lack of farming lands caused this region to draw attention of nomadic communities during Iron Age like the present time.طالقان مانند مناطق مجاورش از قبیل ساوجبلاغ، دشت تهران و ... از جمله مناطق مستعد شکلگیری استقرارهای عصرآهن شمال مرکزی فلات ایران است. طیّ بررسی باستانشناختی این منطقه در سال 1380، نوزده محوطه به عصرآهن منتسب گشت که در نتیجة مطالعة دوبارة یافتههای حاصل از این بررسی، تنها ده محوطه دارای سفالهای شاخص قابل تأمّل و تاریخنگاری بودهاند. مقایسة سفالهای این محوطهها نشان میدهد که اینها مربوط به عصرآهن I و II میباشند. به نظر میرسد ارتفاع بالای منطقة طالقان و نیز آب و هوای سرد و کوهستانی آن به همراه کمبود زمینهای کشاورزی باعث شده تا این منطقه در عصرآهن همانند عصر حاضر مورد توجّه جوامع کوچنشین قرارگیرد.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92973220120220The Introduction of Burial Method from the Sassanian Dynasty in Kangelo Fort Located in Savadkouh, Mazandaranمعرفی شیوۀ تدفینی از دوره ساسانی در قلعه کَنگِلو واقع در سوادکوه مازندران779228857FAسامانسورتیجیعضو هیأت علمی پژوهشکده باستان¬شناسی
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورJournal Article20111007In the course of selecting a route that lacks any archaeological artefacts and in order to construct an appropriate access path to Kangelo Fort in Savadkouh at Mazandaran Province, an activity was done in the form of sounding operation by considering as a test (trial) and it led to discovery of a rare grave with burial structure formed by Embryonic Method plus the related objects relating to the late Sassanid era as well as two graves from Islamic period. Sassanid grave differs from the usual type of burials at this period and from author’s viewpoint, in addition to signifying to duration of a very older tradition, it refers to emphasis of the ruling king of northern Iran on his preceding customs and its people. As we know, Zoroasterianism was the official religion during Sassanid Empire. This religion was followed by variation in religious rites while by virtue of text of “Letter of Tosar” (high priest during Ardashir, Sassanid King) as compiling the valid theological texte during Sassanids, the independent king of Gilan and Mazandaran rejected to accept this religion; one that was declared formally as the main religion throughout the Iranian Monarchical Realm. And also he accused Ardashir to heresy and heterodoxy to tradition (Zorosterian Orthodoxy). In this paper, we will introduce the aforesaid burial method and its findings rather than description of sounding operation.در راستای انتخاب مسیری فاقد آثار باستانی، به منظور احداث راه دسترسی مناسب به قلعه کنگلوی سوادکوه مازندران، فعالیتی در قالب عملیات گمانهزنی با هدف آزمایشی(تست) انجام پذیرفت که منجر به کشف گوری نادر با تدفینی به شیوه جنینی همراه با اشیاء مربوط به اواخر دوره ساسانی و دو گور از دوره اسلامی گردید. گور ساسانی مغایر با انواع معمول تدفینها در این دوره است و به نظر نویسنده، ضمن دلالت بر تداوم سنتی بسیار قدیمیتر، بر تأکید شاه خطه شمالی ایران بر سنتهای پیشین خود و مردمانش اشاره میکند. میدانیم که دین زرتشتی که مذهب رسمی در دوره ساسانی است، با تنوع مراسم مذهبی همراه گردیده و دینی را که «اردشیر شاه ساسانی» برای ایجاد وحدت ملّی و مذهبی به عنوان دین رسمی شاهنشاهی ایران اعلام کرده بود، صراحتاً به استناد متن «نامه تنسر» از متون معتبر دوره ساسانی مورد قبول شاه مستقل گیلان و مازندران واقع نگردید و او، اردشیر را متهم به بدعت و ارتداد در سنّت (راست کیشی زرتشتی) مینماید. در این مقاله، ضمن شرح عملیات گمانهزنی به معرفی شیوه تدفین مطروحه و یافتههای آن پرداخته میشود.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92973220120220Faryomad and the Great Mosqueفریومَد و مسجد جامع آن9312828858FAمحمد ابراهیمزارعیاستادیار گروه باستان¬شناسی، دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20111007At present, Faryomad is one of the valleys in Mayami County from Shahrood City that is situated at the eastern part of Semnan Province (Iran). According to Hamdolah Mostofi, a historian, this city was the capital of Jovein County at 8th hegira century (15th AD century). During Ilkhanates Dynasty, this city was highly credible for several reasons. Name of this city has been implied in historical sources. Dolat Shah Samarghandi implied building of Faryomad Town and illustrated it as a beautiful and splendid region. Its old building may be dated from the late Seljuk era and the early Khwarazmian Dynasty (1077-1231AD). According to the existing evidence and proofs, this city has been more likely reconstructed during Khwarazmian and Ilkhanates perfectly. This building is important in terms of architectural aspect. In general, Great Mosque is an urban sign during Islamic period. Furthermore, there have some urban public areas including hospital in Faryomad. Thus, this Great Mosque has established a matrix (functional) and spatial relationship with the given city. One may deem Faryomad’s great mosque as a museum for Iranian architectural decorations in Islamic period. This mosque has double- story (Hexa- Style) porch where verandas of mosque are higher than the level of its hall. Proximity of porches together may cause lessening the area of hall in mosque. Lack of minaret or prayer’s call tower on these porches and before its entrance, the existing ceramic massive decorations with novel and beautiful geometric designs, using Kufi, Thuluth and Reyhan Scripts with moldings included Quranic verses and Islamic Traditions (Hadith), along with plant and geometric designs are some of distinct characteristics of this mosqueفریومد اکنون یکی از دهستانهای بخش میامی شهرستان شاهرود است که در شرق استان سمنان واقع شده است. بنا به قول حمدالله مستوفی این شهر در قرن هشتم هـ .ق. مرکز بخش جوین بوده است .در زمان ایلخانان اعتبار بالایی داشته است. در منابع تاریخی نام این شهر ذکر شده است. دولتشاه سمرقندی از عمارت شهرستان فرومد نام برده و از آن به زیبایی و شکوه یاد میکند. <br />مهمترین اثر به جای مانده از شهر فریومد، مسجد جامع آن است. بنای قدیمی آن احتمالاً مربوط به اواخر دورة سلجوقی و اوایل دورة خوارزمشاهی است. براساس شواهد و مدارک موجود به احتمال فراوان در دورة خوارزمشاهی و ایلخانان بازسازی کامل شده است. این بنا از نظر معماری حائز اهمیت است. مسجد جامع عموما نماد شهر در دوره اسلامی است. علاوه بر این هم فضاهای عمومی شهری از جمله بیماستان در فریومد وجود داشته است. بنابر این مسجد جامع ارتباط کالبدی و فضایی با شهر برقرار نموده است. مسجد جامع فریومد را میتوان به عنوان موزة تزئینات معماری ایران در دورة اسلامی محسوب نمود. دارای نقشه دو ایوانی است، ایوانهای مسجد نسبت به صحن مرتفع است، نزدیکی ایوانها به هم موجب کم وسعت شدن صحن مسجد گردیده است. نداشتن مناره یا گلدسته در روی ایوانها و سر در ورودی آن، وجود تزئینات سفالکاری پرکار با طرحهای هندسی بدیع و زیبا، استفاده از خطوط کوفی و ثلث و ریحان گچبری شده حاوی آیات قرآنی و احادیث، همراه با طرحهای گیاهی و هندسی از ویژگیهای بارز آن است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92973220120220Study and Introduction of Novel Arch- Construction Method During Medianمطالعه و معرفی شیوه بدیع طاقزنی دوره ماد در تپه نوشیجان ملایر12914828859FAکاظمملازادهاستادیار گروه باستانشناسی دانشگاه بوعلی سینای همدان، دانشکده هنر و معماریصاحبمحمدیان منصورعضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه بوعلی سینای همدان، دانشکده هنر و معماریJournal Article20111007One of the most ambiguous historical periods in Iran is Median Era so that the Median architecture has a lot of unknown aspects. Noshijan Hill in Malayer City is one of the foremost historical zones of Media where its main settlement includes a time period ranged from 750 to 650 BC. This zone has been explored by a British team headed by Dr. David Stronach; as a result, some of valuable constructions in this region were discovered so that to contribute extremely to identify Median Architecture. The discovery of buildings is greatly important because of their special sustainability and other unique characteristics. One of the architectural specifications of this region is its novel arch- construction that has not been already identified in any other area. <br />The mentioned archs had been constructed by application of sequenced rows of arch or mud waffle slabs. Each of these archs comprises of two semi- arches so their lower ends are placed on a support in longitudinal walls while their upper ends will place on the head of this arch. These waffle slabs were made from a fine mud and often reinforced by reed. After Median period and during Achaemenid and Arsacides Empires, this technique of arch- construction was also continued and followed by several methods up to later periods in Iranian traditionsal architectureدوره ماد یکی از پرابهامترین دورههای تاریخی ایران و به تبع آن معماری ماد نیز دارای جنبههای ناشناخته زیادی است. یکی از مهمترین محوطههای تاریخی ماد تپهنوشیجان ملایر است که استقرار اصلی آن، یک دوره زمانی از 750 تا 650 ق.م را شامل میشود. این محوطه در فاصله سالهای 1967 تا 1977 توسط هیات انگلیسی به سرپرستی دیوید استروناخ کاوش شد که در نتیجه آن بناهای ارزشمندی که کمک بزرگی به شناخت معماری ماد میکند، کشف گردید. بناهای مکشوفه به جهت ماندگاری ویژه و ویژگیهای منحصربفرد دیگر حائز اهمیت بسیار است. یکی از ویژگیهای معماری این محوطه شیوه طاقزنی بدیعی است که قبل از این تاریخ در هیچ محوطه دیگری شناسایی نشده است. <br />طاقهای مورد بحث با استفاده از ردیفهای متوالی قوس یا تویزههای خشتی اجرا شدهاند. هر کدام از این قوسها از دو نیمقوس تشکیل شده که انتهای تحتانی آنها بر روی تکیهگاهی در دیوارهای طولی و انتهای فوقانی آنها در راس طاق بر هم قرار میگیرند. این تویزهها با گل مرغوبی ساخته شده و گاه با نی مسلح شدهاند. این شیوه طاقزنی بعد از دوره ماد در دوره هخامنشی و اشکانی نیز تداوم یافته و به شیوههای متفاوتی تا دورههای متاخر در معماری سنتی ایران ادامه پیدا میکند.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92973220120220Ivan-E- Karkheh: The Spatial Structure, Form and Function with Reference to the Archeological Dataایوان کرخه: سازمان فضایی، فرم و عملکرد با استناد به دادههای باستانشناسانه14917228860FAحسنکریمیاناستادیار گروه باستانشناسی دانشگاه تهرانغلامعلیباغبان کوچکعضو هیأت علمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستانJournal Article20111007The information obtained from written sources, archaeological limited surface excavations and surveys as well as environmental studies in Sassanid towns have made their spatial characteristics clear to some extent and become effective in determination of functional and visual identity of these cities. Nevertheless, there are still a lot of cities from this period which their names listed in written sources by they have never been discovered yet. At the same time, there are some cities about of which only few pages or often lines of information exist despite of their unique role in history of this land. <br />Certainly, archaic city of “Ivan-E-Karkheh” is one of the samples from the latter group so we introduce it in the present passage. With approximate area that is three time than of archaiccity of Susa, this city was constructed by order of Sassanid king in first half of 4th AD century and it was considered as one of the most credible ruling centers at southwestern part of Great Iran. <br />In this essay, it has been tried to represent an image, albeit an overall one, from spatial organization and its performance by reliance on the results came from authors’ archaeological studies done within a region with approximately 800 hectars on site and outskirts of this megalopolis of ancient world. Chronological dating of all historical areas within the studied limit is considered as results of the present survey.اطلاعات بدست آمده از منابع مکتوب، حفریات و بررسیهای سطحی محدود باستانشناسانه و مطالعات محیطی در شهرهای ساسانیان تا حدودی ویژگیهای فضایی آنها را روشن و در تعیین هویت کالبدی و بصری این شهرها موثر گشتهاند. با این همه، هنوز شهرهای فراوانی از این دوران وجود دارند که نام آنها در منابع مکتوب آمده، لیکن تا کنون کشف نگشتهاند. هچنین هستند شهرهایی که، علیرغم نقش منحصر به فردشان در تاریخ این سرزمین، جز صفحات و گاهأ سطوری چند، اطلاعات دیگری از آنها در دست نیست. <br />یقینا شهر باستانی «ایوان کرخه» یکی از نمونههای دسته اخیر است که در نوشتار حاضر مورد معرفی قرار میگیرد. این شهر، که با مساحتی قریب سه برابر شوش باستان به امر پادشاه ساسانی در نیمه اول قرن چهارم میلادی احداث گردیده، یکی از معتبرترین مراکز حکومتی در جنوب غرب ایران بزرگ به شمار میآمد. <br />در این مقاله تلاش گردیده تا با اتکاء به نتایج مطالعات باستانشناسی نگارندگان در محدودهای به وسعت تقریبی 800 هکتار از عرصه و بخشهای حومهای این ابرشهر دنیای باستان، تصویری هر چند کلی از سازمان فضایی و عملکرد آن ارائه گردد. گاهنگاری کلیه محوطههای تاریخی در محدودة مورد مطالعه نیز از جمله نتایج ارزشمند تحقیق حاضر است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92973220120220Archaeological Survey of Potteries in the Site of Nachir Khanloq of the Rayبررسی باستانشناسی سفالهای دورة اسلامی محوطة باستانی نچیر خانلق ری17319228862FAفیروزمهجوراستادیار گروه باستان¬شناسی دانشگاه تهرانمحمدابراهیمی¬نیادانش¬آموخته کارشناسی ارشد باستان¬شناسی دانشگاه تهرانحسینصدیقیاندانشجوی دکتری باستان¬شناسی دوره اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20111007With at least 11 hectares site locating on Fashafooyeh from Rey Town, the archaic area of Nachir Khanloq is one of the important regions from Islamic period that has been less noticed yet. Unfortunately, some parts of this region have been leveled by farming equipments. In addition to its large area, great and massive distribution of cultural artifacts throughout this area, particularly several pottery fragments of both enameled and without enasmel types signify cultural and historic importance of this zone. For this purpose in summer 2010 and within an archaeological researching plan, surface of this area was exploered for study. These explorations demonstrated that the given area enjoyed an appropriate settlement and growth during Islamic mid- and late period. This paper is resulted from study on data of the aforesaid potteries. <br />The potteries in this case of study are placed within a very large and various spectrums with/ without enamel and each of them is divided into frequency subgroups. One of the interesting points in this regard is that among enameled pottery fragments, some of them were identified from both groups called as Koobacheh and until now no such type of pottery has been yet discovered and reported with the same quantity from this area. <br />Similarly, relative and comparaticve chronologies of potteries data indicate that Nachir Kanlog Region had such settlents at least within 4-11th hegira centuries (11-18th AD centuries) and this settlement has got to the peak point within 9-11th hegira centuries (16-18th AD centuries).محوطة باستانی نچیر خانلق، واقع در بخش فشافویه شهر ری، با عرصه دست کم 11 هکتاری، یکی از محوطههای مهم دورة اسلامی است که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. متأسفانه بخشهایی از آن توسط ادوات کشاورزی تسطیح شده است. علاوه بر وسعت بسیار زیاد، پراکنش فراوان و گسترده آثار فرهنگی در سطح آن بویژه قطعات مختلف سفالینه-های بدون لعاب و لعابدار بر اهمیت فرهنگی و تاریخی این محوطه، دلالت مینمایند. به همین علت در تابستان سال 1389، طی یک برنامة پژوهشی باستانشناختی، به مطالعه و بررسی سطحی این محوطه پرداخته شد. این بررسیها ثابت نمود که محوطة مذکور در دورههای میانی و متأخر اسلامی دارای استقرار و رونق خوبی بوده است. این مقاله نتیجة مطالعة دادههای سفالین بررسی مذکور است. <br />سفالینههای مورد مطالعه در طیف بسیار گسترده و متنوعِ بدون لعاب و لعابدار قرار دارند و هر یک به زیر گروههای فراوانی تقسیم میشوند. از نکات جالب توجه آنکه در بین قطعات سفالینههای لعابدار، نمونههای متعددی از هر دو گونة سفالهای موسوم به کوباچه شناسایی گردید که تاکنون از این منطقه و استقرارهای اطراف آن لااقل با این حجم، شناسایی و گزارش نگردیده بود. <br />همچنین گاهنگاریهای نسبی و مقایسهای دادههای سفالین، مبیّن آن است که محوطة نچیر خانلق، حداقل در فاصلهی قرون 4 تا 11هـ .ق. دارای استقرار بوده و این استقرار در فاصلة قرون 9 تا 11هـ .ق. به اوج رونق خود رسیده است.دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانمطالعات باستان شناسی2251-92973220120220The Bathhouse of Haj Mir-Hassan Qazvin, a Bath from Early Qajar Eraحمام حاج میرحسن قزوین؛ گرمابهای از اوایل دوره قاجار19321928863FAپریوشاکبریدانش آموخته دوره دکتری باستان شناسی دانشگاه تهرانهایدهلالهاستادیار گروه باستان شناسی دانشگاه تهرانعلیشجاعی اصفهانیدانشجوی دوره دکتری باستان شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20111007The public bathhouses are included in buildings as public utilities that have been expanded throughout Islamic realm by arising Islamic religion that cleaning is the preamble for most of its rites. Unfortunately, from the beginning of Islamic period until 8th hegira century (15th AD century) no stable sample of public bathhouses remained in Iran, but many public bathhouses have still remained from Safavid and especially from Qajar era all over Iran. Qazvin is a city where there are a lot of public bathhouses. We may not know any remained bathhouses in this city as sample of pre-Safavid era and except for Ghomak and Moslem bathhouses, we could not find another name in ancient texts before this period. But, the Safavid sources have referred to construction of several bathhouses in this city during this period while those foreign tourists, who visited Qazvin in this period, implied numerous and beautiful public bathhouses in this city. Today, Boloor and Qajar bouthhouses have been resumed from Safavid era while both of them were were repaired and reconstructed and used as museums. Also during Qajar period, a great number of bathhouses were constructed in Qazvin. Adib-Al-Mamalek, a stateman of Qajar period, has mentioned 50 public bathhouses located in Qazvin City out of which 15 samples of them were among well- known baths. Haj Mir Hossein bathhouse is one of those famous bathese he referred to them. This bathhouse is also one of the oldest baths remained from Qajar Dynasty. This bath was repaired and reconstructed during recent years and it has been currently converted and used as museum and art and culture center.حمامهای عمومی در زمرة ابنیة عامالمنفعهای هستند که با ظهور دین اسلام،که مقدمة بسیاری از فرائضش تطهیر است، در سراسر قلمرو اسلام گسترش یافتند. متأسفانه از آغاز دوران اسلامی تا قرن هشتم هجری قمری، نمونهای پابرجا از حمامهای عمومی در ایران باقی نمانده است، اما از دورة صفوی و بهویژه دورة قاجار حمامهای عمومی بسیاری در سراسر ایران هنوز پابرجاست. یکی از شهرهایی که تعداد زیادی حمام عمومی قدیمی در آن وجود دارد، قزوین است. از حمامهای پیش از دورة صفوی در این شهر نمونة پابرجایی نمیشناسیم و در متون کهن پیش از این دوران نیز بهجز نام حمام قمک و حمام مسلم به نام دیگری برنمیخوریم، اما منابع دورة صفوی به احداث حمامهای متعدد در شهر در این دوره اشاره کرده و جهانگردان خارجی هم، که در این عصر از قزوین دیدن کردهاند، به تعدد و زیبایی گرمابههای عمومی این شهر اشاره کردهاند. امروزه از دورة صفوی حمامهای بلور و قجر برجاست که هردو مرمت و بازسازی شده و به موزه تغییر کاربری یافتهاند. در دورة قاجار نیز تعداد زیادی گرمابه در قزوین احداث شد. ادیبالممالک، دولتمرد دورة قاجار، از 50 باب حمام عمومی در شهر قزوین در زمان خود یاد کرده که 15 باب از آنها در زمرة حمامهای مشهور بودهاند. یکی از حمامهای مشهوری که وی از آن نام میبرد حمام حاج میرحسن است. این حمام، که قدیمیترین حمام بهجامانده از دورة قاجار است، در سالهای اخیر مرمت و بازسازی شده و در حال حاضر به موزه و فرهنگسرا تغییرکاربری یافته است.