per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
مطالعات باستان شناسی
2251-9297
2676-4288
2018-12-22
10
2
1
18
10.22059/jarcs.2018.68504
68504
Research Paper
ساختار بصری مشروعیت در آثار ساسانی و بیزانس
The Visual Structure of Legitimacy in the Sasanian and Byzantine Works
غزاله ایرانی ارباطی
ghazale.graphic@gmail.com
1
محمد خزایی
khazaiem@modares.ac.ir
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد ارتباطات تصویری دانشگاه تربیت مدرس
استاد گروه ارتباط تصویری دانشگاه تربیت مدرس
مفهوم مشروعیت در حکومت دینی ساسانی بر مبنای فرّه شکلگرفته و شاه را به اقتدار دنیوی و معنوی رسانده است. فرّه نیرویی است ایزدی که بهواسطه ارتباطات حکومتی، وارد امپراتوری بیزانس نیز گردیده و درنهایت منجر به شکلگیری رویکردی مشترک در نمایش مشروعیت دینی پادشاهان هردو دوره شده است. این مفهوم جهت ایجاد ماندگاری در ذهن مخاطب، نیازمند نشانههایی با مبنای اعتقادات آیینی بوده است. این عوامل به دلیل اشتراکات معنایی، هم معادل محسوب شده و در آثار هنری جایگزین یکدیگر شدهاند. چگونگی سازماندهی پیام به کمک این نشانهها، بهعنوان هدف این مطالعه مطرح است که با رویکرد نشانهشناسی صورت پذیرفته است. طبق این روش، آثار هنری با مضمون مشروعیت در ارتباطات اجتماعی تعاملی چند سویه داشته و بهعنوان یک موقعیتگفتمانی، برمبنای رمزگان شکلگرفتهاند. رمزگشایی آنها در هر دو امپراتوری با جایگیری در محورهای همنشینی و جانشینی، مشخص مینماید که پیام هر اثر با عاملی مشترک(لنگر) به بیان محتوا میپردازد. لنگر نخست در این چیدمانها، ایزدان و فرشتگاناند که بهعنوان اعطاکنندگان مشروعیت و آورنده نشانههای بصری آن شناخته میشوند. آنها عموماً حلقهای اهدا میکنند که بهعنوان عامل مشترک دوم در پیوند رمزگان تصویری، نقش اصلی را ایفا کرده و بهصورت بستری جهت پیوند نشانههای مشروعیت مطرح است. این رمزگشایی بیان میکند که نظام بصری هر دو دوره بر پایه قراردادهای دینی در جهت تثبیت ارزشهای حکومتی شکلگرفته است.
The concept of legitimation in the Sasanian was formed on Khwarrah and provided a spiritual authority for their king. Khwarrah as a Godly force, due to the government communications was sent into the Byzantine and it led to forming a common approach in displaying religious legitimacy. This concept has needed variety of symbols based on religious beliefs that are equal and replaced with each other in artworks. How to organize the message of legitimacy with the help of these symptoms is the aim of this study that was done by semiotics method. According to this method, artworks are based on a code which involves Interactive multilateral as a discursive position. Decoding by positioning in the axis of juxtaposition and succession, specify that message in each representation expresses its content with a cofactor (Anchor) which forms the main structure. The first anchor is Gods and angels as donors’ legitimation and symptoms bringers. They are generally donated a ring instead of the second factor that links visual codes and also plays a main role. So the case study signs are placed in the center of this ring.
https://jarcs.ut.ac.ir/article_68504_a0a5164156a9e406e6aa6344261fdd91.pdf
مشروعیت
فرّه
نشانه شناسی
ساسانی
بیزانس
Legitimation
Khwarrah
Semiotics
Sasanian
Byzantine Legitimacy
Visual structure
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
مطالعات باستان شناسی
2251-9297
2676-4288
2018-12-22
10
2
19
28
10.22059/jarcs.2018.68412
68412
Research Paper
بازاندیشی سنگ نگاره ی ساسانی خان تختی؛ یادمان نبرد آذرآبادگان
The re-thinking and revision of the Sassanid bas- relief of Khān Takhti; as the monument for the battle for Azerbaijan
بهرام آجورلو
ajorloo@tabriziau.ac.ir
1
فهیمه کوهساری
fahime.kouhasari@yahoo.com
2
دانشیار گروه باستان سنجی دانشگاه هنر تبریز
دانشآموخته کارشناسی ارشد تاریخ هنر ایران باستان، دانشگاه آزاد شبستر
نقش برجستهی عهد ساسانی خانتختی در کوه پیرچاووش روستای خانتختی در نزدیکی شهر سلماس در استان آذربایجانغربی قرار دارد که دو سوار و دو پیاده را نمایش میدهد که پیادگان حلقههایی را از سواران که در اصل اردشیر بابکان و شاپور یکم هستند، دریافت میکنند. پژوهشهای ایرانشناسان غربی و ایرانی دربارهی کیستی این سواران و پیادگان تاکنون یکسان و همانند نبوده است؛ اما بیشتر ایشان نقشبرجستهی خانتختی را نمایش بیعت و همپیمانی بزرگان ارمنی با اردشیر و شاپور معرفی کردهاند. بااینحال، نویسندگان پس از بازاندیشی نقشبرجستهی خانتختی، ایدهی انتساب پیادگان به اشراف ارمنی را برخاسته از مغالطات سهگانهی همبستگی، توسل به باور عموم و تشبّث به تکرار دانسته؛ و در پایان، بر مبنای گزارشهای تاریخی، چنین نتیجه گرفتهاند که این نقشبرجستهی ساسانی در اصل یادمان پیروزی اردشیر بابکان در نبرد آذرآبادگان و نیز روایتگر همپیمانی بزرگان خاندانهای اشکانی سورن و اسپهبد با خاندان ساسان است.
The Sassanid bas- relief so- called as Khān Takhti is located at the Mt. Pīrchāvūsh, the village of Khān Takhti, near to Salmās, W. Azerbaijan; whereon two equestrians and two pedestrians have been carved. The equestrian men are Artaxerxes the Unifier and Shāpūr the great giving tow royal coronas to the pedestrian men. It is notable that results of western and Iranian researchers on the identity of these persons are different; while many of them have presented this bas- relief as the allegiance of Armenian nobles with Artaxerxes the Pāpagān. Yet, the authors have revised such an idea as the triple fallacies of ad nauseam, ad popolum and non importatur causandi reciproci. And they have concluded that this bas- relief, historically, depicts the victory of Artaxerxes (I) at the battle for Azerbaijan and the allegiance of the Arsacid Houses of Sorens and Espahbads with the House of Sassans.
https://jarcs.ut.ac.ir/article_68412_577714c1e61eb42bbbcad470832959f6.pdf
سنگنگارۀ ساسانی خانتختی
اردشیر بابکان
شاپور یکم ساسانی
خاندانهای اشکانی سورن و اسپهبد
نبرد آذرآبادگان
Khān Takhti Sassanid bas- relief
Artaxerxes the Pāpagān
Sassanid Shāpūr the Great
The Arsacid house of Sorens
The Arsacid house of Espahbads
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
مطالعات باستان شناسی
2251-9297
2676-4288
2018-12-22
10
2
29
46
10.22059/jarcs.2019.68515
68515
Research Paper
مقایسه سبکی گاهنگاری پیکرکهای انسانی شهر سوخته با فرهنگهای همجوار در دوره مفرغ
Comparing Style and Chronology of Human Figurines of Shahr-I Sokhta with Adjacent Cultures in the Bronze Age
مهین جهانجش
mihan.jahanbakhsh@gmail.com
1
روح الله شیرازی
rouhollah.shirazi@lihu.usb.ac.ir
2
مجتبی خوارزمی
mojtaba.kharazmi61@gmail.com
3
زینب افضلی
z.afzali1@ut.ac.ir
4
دانشآموخته کارشناسی ارشد باستانشناسی، دانشگاه تهران
استادیار گروه باستانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشجوی دکتری باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشجوی دکتری باستانشناسی، دانشگاه تهران
در شهر سوخته، پیکرکها یکی از مواد و اشیای فراوانی هستند که نشاندهندهی بخشی از هنر و وضعیت کلی جامعه آن زمان بودهاند. بررسی انواع پیکرکهای انسانی شهرسوخته در دوره مفرغ نشان میدهد که نظیر این پیکرکها در محوطههای داخل و همجوار ایران بهطور وسیعی پراکنده بوده است. این پیکرکها نشاندهنده، عقاید و باورهای دینی و تأثیرات زیستمحیطی منطقه شهرسوخته و تبادلات فرهنگی با دیگر مناطق هستند. تحلیلهای انجامشده در مورد پیکرکها بر اساس مقایسه سبکی و گاه نگاری شهرسوخته با حوزههای مرتبط فرهنگی صورت گرفته است. یکی از پرسشهای مهم این است که آیا شباهت پیکرکهای انسانی شهرسوخته با مناطق ذکرشده، ازلحاظ بازهی زمانی هم در یک دوره قرارگرفته یا صرفاً شباهتهای سبکی دارند. در این مقاله تحلیلهای ما با در نظر گرفتن ارتباطات تاریخی بین محوطههای بزرگ دوره مفرغ، بر اساس گاه نگاری از محوطههای مجاور و حتی دورتر و همچنین بررسیهایی در انواع پیکرکهای شهرسوخته با شباهتهای بین این محوطهها انجامشده است. هرچند ازلحاظ عملکردی شاید پیکرکها در نقاط گوناگون باهم متفاوت بودند، اما در بحث شباهتها و تاریخگذاریها نشاندهنده تأثیرپذیری، تعامل و همزمانی پیکرکهای انسانی شهر سوخته بافرهنگهای همزمان دیگر است.
The figurines are one of the most important objects in Shahr-I-Sukhta, which indicate the parts of the contemporaneous art and the general social condition. An investigation on the human figurines from Bronze Age of Shahr-I-Sukhta suggests the similarities between Iran and other neighboring regions. The figurines show the beliefs and attitudes, environmental effects, and interregional cultural exchanges of Shahr-I-Sukhta with other regions. The analysis of this study is basically based on the chronology and stylistic comparison mad between Shahr-I-Sukhta and other connected regions. One of the most important questions is the contemporaneity or mere stylistic similarity of figurines to which the chronology of neighboring and remote sites, historical relations of the Bronze Age and the similarities of Shahr-I-Sukhta figurines with other areas were investigated. Considering chronology and similarities, however, figurines are functionally different; they suggest reciprocal effects, exchanges, and contemporaneity. As there are many comparison problems in studying per-historic figurines, focusing on chronological communication development is not for sure even if they are satisfactory mainly due to the fact that the environment and beliefs themselves both are the issues that might be differed among the
https://jarcs.ut.ac.ir/article_68515_1bbbed8f51abe977c25beaff90ba34f9.pdf
پیکرک انسانی
دوره مفرغ
شهرسوخته
گاه نگاری
فرهنگ های هم زمان
Human Figurines
Bronze Age
Shahr-i Sokhta
Chronology
Simultaneous Cultures
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
مطالعات باستان شناسی
2251-9297
2676-4288
2018-12-22
10
2
47
65
10.22059/jarcs.2019.68517
68517
Research Paper
شواهدی نویافته از معماری محوطههای استقراری هزارههای دوم و اول قبل از میلاد در کرانههای جنوب غرب دریای کاسپی(گیلان)
New Evidence for the Architectural Structure of the Second and First Millennium BC Settlement Sites in the Southwestern Coast of Caspian Sea (Gilan)
ولی جهانی
vali_jahani@yahoo.com
1
الیاس بابایف
alyas@gmail.com
2
دانشجوی دوره دکتری باستانشناسی، دانشگاه علوم آکادمی باکو
استاد گروه باستانشناسی، دانشگاه علوم آکادمی باکو
معماری هزارههای دوم و اول ق.م. در استان گیلان، موضوع مطالعه بسیاری از پژوهشهای میدانی اخیر بوده و اطلاعات خوبی از وضعیت مساکن مردم گیلان در این ادوار بهدستآمده است. در این مقاله ضمن معرفی مختصر محوطههای استقراری از پیش شناختهشده مربوط به بازه زمانی فوق، شامل پیلاقلعه و کلورز در رودبار و سردخونیپشت در تالش، به معرفی شاخصههای بقایای معماری مکشوفه از پژوهشهای میدانی در سه محوطه اسکولک رودبار، کافرستان دیلمان و مجموعه تاریخی لیارسنگبن املش پرداختهایم. با توجه به یافتههای سفالی و گاه نگاری نسبی، سه محوطه فوق دارای شواهد معماری دائمی و نیمه دائمی از اواسط هزاره دوم ق.م. تا اواخر هزاره اول ق.م. (دوره مفرغ متأخر تا دوره پارتی) هستند؛ مهمترین ویژگی معماری و استقراری در این محوطهها در هزاره دوم و اول ق.م. عبارت است از: بناهایی با پی سنگی و گاه فاقد پی، دیوارهای سنگی و خشتی، چینش دیوار با ملاط گل بهصورت خشکهچین، فضای راستگوشه دارای چفتوبست در زوایا اما بهدوراز رعایت تناسبات هندسی، مصطبهسازی، کفسازی به روش کوبیدن و سوزاندن بهمنظور جلوگیری از نفوذ رطوبت، استفاده از تیرهای چوبی بهعنوان ستون یا پوشش سقف و تعبیه سازههای حرارتی در بخش داخلی فضاهای مسکونی.
Attention to the Architecture of the second and first millennium B.C. in Guilan, province is the subject of the many recent field works and studies, provided information on the situation of the residents of Gilan in this period. In this paper, we try to make a brief introduction about settlement sites such as Pilla Qale, Kaluraz in Roudbar and Sardkhoonipesht in Talish areas. We introduce the characteristics of the architectural remains found from new excavated sites in Guilan, including Oskulak in Roudbar, Kafarestan of Dailaman and Liarsangbon complex in Amlash which are belonged to the second and first millennium B.C. According to comparative studies on pottery and relative chronology presented, these three sites have had evidences of permanent and semi-permanent architecture from the mid second millennium to the late first millennium B.C. The most important properties of settlements and architectural structures of these sites in the second and first millennium B.C. were included as: building with or sometimes without foundation, using stone and sometimes mud in the construction of walls, ordering wall with or sometimes without mud mortar, the rectangular living spaces with fastening at the angles but far from proportionality geometric, making platforms for establishing the settlements, flooring with trampling or burning method in order to prevent moisture penetration, using wooden beams as columns or roof covering and fitting thermal structures in the interior of residential spaces.
https://jarcs.ut.ac.ir/article_68517_f5ebc404c995c314f809b1f67a7c3aaa.pdf
جنوب غرب دریای کاسپی
گیلان
هزاره دوم و اول ق.م
محوطههای استقراری
شاخصههای معماری
Southwest of Caspian Sea
Guilan
Second & First millennium B.C
Settlement Sites
Architecture properties
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
مطالعات باستان شناسی
2251-9297
2676-4288
2018-12-22
10
2
67
81
10.22059/jarcs.2018.226529.142389
68525
Research Paper
بررسی تطبیقی نقوش براق در نگارههای معراج دوران اسلامی با برخی از لگامهای مفرغی لرستان
A Comparative Study on the Image of “Buraq” in the Islamic Art with some Motifs of the Luristan Bronze
مریم خسروی
maryam.khosravi898@gmail.com
1
علیرضا طاهری
taheri121@yahoo.com
2
دانشآموخته کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه سیستان و بلوچستان
در روایات اسلامی به معراج پیامبر بهوسیله مرکبی شگفتانگیز بنام «براق»، اشارات زیادی شده است. تصاویر و توصیفات متفاوتی از براق، در نگارهها و متنهای ادبی برجایمانده است. همچون: استر، اسب یا موجودات چهارپای بالدار یا بدون بال و غیره. در عرفان و تصوف نیز «براق» دارای تفاسیر و مفاهیم ویژهای است. با توجه به این توصیفات ، براق در زمره موجودات ترکیبی «انسان- حیوان» قرار میگیرد. موجودات تخیلی- ترکیبی پیشینهای اساطیری دارند که نمونههای خارقالعادهای از آن در هنر مفرغ کاری لرستان خلقشدهاند. سؤال پژوهش: بین ساختار فیزیکی و مفهوم نمادین براق و نقوش مفرغی مشابه آن در لرستان چه قرابتی وجود دارد؟ نقوش ترکیبی«انسان- حیوان» در تزیینات دهنۀ اسب مفرغهای لرستان تصویر و برجستهکاری شدهاند ازنظر ظاهری شباهت بسیاری بین آنها و براق وجود دارد. این پژوهش باهدف تطبیق ظاهری و مفهومی این نقوش برای پیبردن به پیشینۀ اساطیری براق و همچنین دست یافتن به مفهوم و کاربرد لگامهای یافت شده در لرستان، با روش توصیفی- تطبیقی و ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانهای انجامشده است.با توجه به یافتهها میتوان نقوش براق تصویر شده درصحنههای معراج پیامبر را متأثر از نقوش ترکیبی مفرغهای لرستان و پیشینه عقاید مهرپرستی و هندو ایرانی نقاشان دانست.
In the Islamic tradition it has been described that Prophet has gone to Ascension by a fantastic creature called "Buraq". Many Pictures and descriptions of “Boraq” remained in the paintings and literary texts such as: horse, four-legged creatures winged or wingless and so on. In mysticism, “Boraq” has different specific concepts and interpretations. According to descriptions and images, “Boraq” is placed as fabulous creatures "human-animal".The imaginative creatures have a mythological history. Extraordinary examples of fabulous creatures were created on bronze art work in Luristan. There is a problem as what similarity is between the physical structure of “Boraq” and the bronze motifs in Luristan? Some composed art designs such as "human-animal" are embossed in the Luristan bronzes indicating similarities between them and the “Boraq” illustrations. This study aimed to determine the history of mythological motifs matching the “Boraq” appearance in one hand and understanding the concepts of motifs applied on the Luristan boronz working on the other hand to which a comparative was performed and information derived from library data were analysed. Results showed that there has been a similarity between the Prophet's “Boraq” designs and those motifs were seen from Luristan bronze motifs which in turn may have been assumed to be borrowed from the ancient Iranian Mithraism and or other Indo-Iranian beliefs.
https://jarcs.ut.ac.ir/article_68525_c87a46ea9ddb738b27fef0357405bcbd.pdf
نگارگریایران
معراج
براق
حیوانات ترکیبی
مفرغ لرستان
Miniature Art
Iran
Ascension
“Boraq”
Combined animal and Human motifs
Luristan Bronze
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
مطالعات باستان شناسی
2251-9297
2676-4288
2018-12-22
10
2
83
97
10.22059/jarcs.2019.68527
68527
Research Paper
یک گورستان: کاوش تپه بیمارستان آشخانه (خراسان شمالی) از دیدگاه فرایندهای دگرگونی
Site Formation Process as Seen from Tpe Bimarestan-e Ashkhane Excavations Data
محسن دانا
mohsendana@gmail.com
1
علیرضا هژبری نوبری
hejebri@modares.ac.ir
2
دانشجوی دکتری باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
استاد گروه باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
فرایندهای دگرگونی درباره برهمکنش دستافزارها و ساختارها با محیط، اعم از طبیعی و فرهنگی بحث میکند. فرایندی که طی آن، از چگونگی شکلگیری تپه یا محوطه تا آنچه امروز به چشم میآید، بحث میشود. بررسی این فرایندها و شناخت آنها به باستانشناس کمک میکند تا بتواند تغییرات مواد فرهنگی درروند کاوش را بهتر درک نماید و تفسیر واقعیتری نسبت به این مواد داشته باشد. چراکه برخی از این عوامل دگرگونی میتوانند بر ماهیت مواد فرهنگی، مکان قرارگیری آنها و تغییر شکل ظاهری آنها تأثیر مستقیم و یا غیرمستقیم داشته باشند. در این پژوهش تلاش شده است با بهرهگیری از فرایندهای دگرگونی به تفسیر مواد فرهنگی حاصل از کاوش نجاتبخشی گورستان تپه بیمارستان آشخانه پرداخته شود. گورستان تپه بیمارستان بر روی تپهای طبیعی در حاشیه جنوبی شهر آشخانه قرار دارد. هدف از کاوش در تپه بیمارستان نجات دادههای فرهنگی آن پیش از تسطیح کامل آن بود. این گورستان نخست در دوران پیشازتاریخی عصر آهن بهعنوان گورستان استفاده میشد و بار دیگر در دوران اسلامی نیز بهمنظور دفن مُردگان مورداستفاده قرار گرفت. به همین علت بسیاری از گورهای عصر آهن تخریبشده و فقط حجم انبوهی از قطعات سفالهای شاخص عصر آهن در کاوش به دست آمد. سفالهای بهدستآمده از این گورستان با فرهنگهای شمال مرکز و شمال غرب ایران از یکسو و سفالهای فرهنگ داهستان کهن در جنوب غرب ترکمنستان شباهتهای فراوانی را نشان میدهد. بررسی جزئیتر این سفالها و مقایسههای سفالی انجامشده دو دوره از عصر آهن را مشخص کرد.
Transformation Processes cover the issues on interactions between tools and structures with natural and cultural environments. These processes provide a profound concept on the archaeological site formations through which the sites were subjected to the various alterations. Understanding of these processes and their context helps archaeologist to interpret archaeological data in an appropriate way. In this research we have tried to use transformation processes for interpreting of cultural material of a rescue excavations carried out at Tepe Bimarestan in Ashkhane town, North Khorasan Province. Tepe Bimarestan Cemetery is located on the natural hill in the southern periphery of Ashkhane town. The aim of the excavations at this site was at the first to rescue cultural data Bulldozer diggings. This mound was used as cemetery during Iron Age and then by Islamic Periods. Because of the latter, many of Iron Age graves were destroyed except just one escaped. By this process there have been a great number typical Iron Age sherds were scattered over the site. Pottery sherds of Tepe Bimarestan show a close similarity to those found from the Northern Central and northwestern Iran as well as to the potteries of Archaic Dehistan Culture from South-West Turkmenistan. A more detailed study of these pottery comparisons clarified two periods of the Iron Age; 1- Early Iron Age and or earlier; and 2- Late Iron Age. The results obtained could help to conclude that the site was firstly used as a cemetery during the early Iron Age but then during the Late Iron Age this place was altered to have been settled temporarily by the nomadic peoples.
https://jarcs.ut.ac.ir/article_68527_e65a8a4ee49046036c86a85029825891.pdf
گورستان
شهر آشخانه
خراسان شمالی
فرایندهای دگرگونی
عصر آهن
دوران اسلامی
Cemetery
North Khorasan Province
Transformation Processes
Iron Age
Islamic Periods
Early and Late Iron Age
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
مطالعات باستان شناسی
2251-9297
2676-4288
2018-12-22
10
2
99
118
10.22059/jarcs.2019.68530
68530
Research Paper
تحلیل الگوی استقرار دوره مس سنگی دشت رودبار جنوب، حوزه فرهنگی هلیل رود
An Analysis of the Chalcolithic Settlement Patterns of Southern Roudbar Plain, Halilroud Basin
علی دانشی
alidanesh222@yahoo.com
1
نصیر اسکندری
nasir.eskandari@yahoo.com
2
دانشآموخته کارشناسی ارشد باستانشناسی، دانشگاه جیرفت
استادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه جیرفت
دشت رودبارجنوب و ارتفاعات پیرامون آن در جنوب شرق ایران از دیرباز بهواسطه اقلیم مناسب دارای قابلیتهای فراوان جهت استقرار جمعیتهای انسانی بوده است. بررسیهای باستانشناسی دشت رودبار جنوب بهعنوان بخش مهمی از پژوهشهای باستانشناسی صورت گرفته در حوزه فرهنگی هلیلرود در محدودهای به وسعت بیش از 6000 کیلومترمربع انجامشده که از میان آثار شناساییشده، 53 محوطه آن متعلق به دوره مسسنگی بوده است. رودخانه دائمی هلیلرود و دشت حاصلخیز رودبار جنوب، مهمترین عوامل مؤثر در شکلگیری نوع الگوی استقراری محوطههای مسسنگی این حوزه بوده است. الگوی اصلی پراکنش محوطهها در این دوره، الگویی خوشهای در کنار هلیلرود و شاخههای فرعی آن در بستر دشت رودبار و مناطق پای کوهی و میانکوهی است. با توجه به شواهد موجود ازجمله موقعیت مکانی، وسعت، میزان و تراکم آثار سطحی میتوان این محوطهها را به استقرارهای دائم یا موقت نسبت داد. بامطالعه گونههای سفالی بهدستآمده از این محوطهها و مقایسه آن با سفالهای تپه یحیی و تل ابلیس و محطوط آباد میتوان توالی و تداوم استقرارها را در مراحل مختلف دوره مسسنگی مشاهده کرد. ارتباط دشت رودبار با مراکزی چون دره بردسیر (تلابلیس)، دشت صوغان (تپه یحیی) و دشت جیرفت (محطوط آباد) موجب شکلگیری فرهنگهای مشترک و برهمکنشهای فرهنگی متقابل در این دوره بوده است. این مقاله تلاش دارد ضمن معرفی استقرارهای دوره مسسنگی دشت رودبارجنوب، با بهرهگیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی (جیآیاس) به بازسازی و تحلیل الگوی استقراری این دوره بپردازد.
Roodbar plain and the mountainous surrounding areas of the southeast of Iran have long been a great place to establish the human settlements due to their suitable climate. Archaeological surveys of Roudbar plain and the mountainous areas around it in the cultural basin of Halilroud were carried out in an area of over 6000 square kilometers and as a result, 53 sites were identified and contributed to the Chalcolithic period. Permanent river of Halialroud and the fertile plain of the southern Roudbar have been the most important factors influencing the formation of the settlement pattern of the Chalcolithic sites in this area. The main pattern of sites distribution in this period are a cluster pattern near Halialroud and its sub-branches in the bed of Roudbar plain and on foots and slopes of the mountains. Given the available evidence including location, extent, amount and density of surface effects it is possible to attribute these sites to permanent or temporary settlements. By studying the pottery types obtained from these sites and comparing it with Yahya's potteries and tall-e Iblis and Mahtotabad we can observe the sequence and continuity of deployment in different stages of the Chalcolithic period. The relation with the centers such as Bardsir valley (Iblis), Soghun plain (Yahya) and Jiroft plain (Mahtotabad) led to the creation of common cultures and cross-cultural interactions during this period. This article attempts to introduce the Chalcolithic settlements of the southern Roudbarplain using the geographical information system (GIS) to reconstruction and analysis of the settlement pattern of this period.
https://jarcs.ut.ac.ir/article_68530_c82910691c6365478184a9066d004ab1.pdf
الگوی استقراری
دوره مسسنگی
دشت رودبار جنوب
حوزه فرهنگی هلیلرود
Settlement Patterns
Chalcolithic period
Southern Roodbar plain
Halilrud Cultural Basin
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
مطالعات باستان شناسی
2251-9297
2676-4288
2018-12-22
10
2
119
138
10.22059/jarcs.2018.201768.142266
68533
Research Paper
مدارک باستان شناسی دوران آغازایلامی و ایلام قدیم در تپه سنجر خوزستان
The Presence of Elamites in the Northern Kuzistan Based on Archaeological Data from Tepe Senjar Excavation (from Proto-Elamite to Shimashki Period)
علیرضا سرداری زارچی
sardary@yahoo.com
1
سمیرا عطارپور
samira.attarpour@yahoo.com
2
استادیار پژوهشکده باستانشناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
دانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسی دانشگاه نهران
ظهور فرهنگ ایلامی و شکلگیری حکومت در این دوره در جنوب غرب ایران، فارغ از مدارک تاریخی، مسئلهای است که از منظر مدارک باستانشناختی در سالهای اخیر چندان موردتوجه قرار نگرفته و صرفاً به یافتههای حاصل از شوش و چند مکان دیگر محدوده مانده است. کاوشهای لایهنگاری سالهای 1386 تا 1388 در محوطه باستانی سنجر در شمال خوزستان، مدارکی از این دوران را آشکار ساخته که شامل معماری، سفال، مهر و نمونههایی جهت تاریخگذاری رادیو کربن میشود. این آثار در دو گمانه A و E بهدستآمده که اطلاعات مفیدی را در مورد گاهنگاری شمال دشت شوشان، پراکنش لایههای سکونتی و چگونگی ارتباط با شوش ارائه داده است. یافتههای کاوش نشان میدهد که با تداوم سکونت در دوره آغازایلامی، این محوطه احتمالاً در دوره شوش 4 دچار وفقه استقراری میشود و سپس در دوره شیماشکی دوباره مسکونی شده که تا سوکلمخ و ایلام میانی ادامه مییابد.
The rise of Elamite culture and its state formation on the southwestern Iran, beside historical resources, is an archaeologically problem due to the lower discovered evidences during recent years, which restricted them just to the known materials of Susa and few other sites. But stratigraphic excavations at Tepe Senjar on the Northern Kuzistan from 2007-2009 provided information related to this period such as architectural evidence, pottery assemblage, seal and also samples for radiocarbon dating. The evidences found from trenches A and E of this site represented date on the site formation process, chronological framework of Susiana plain, cultural relations to the ancient Susa and other center of the Mesopotamia and Zagros. Excavated finds show that Tepe Senjar has been occupied from the late fifth millennium B.C, and was continued to proto-Elamite (Susa III) as well as Susa IV A. This site was settled again during Susa IV B and was continued successively until the Shimashki, Sukkal Mah and Middle Elamite periods.
https://jarcs.ut.ac.ir/article_68533_5251a983760ed77f24ad5c630c0d438e.pdf
تپه سنجر
دشت شوشان
آغاز ایلامی
ایلام
شیماشکی
Tepe Senjar
Northern Kuzistan Susiana Plain
Proto-Elamite
Elam
Shimashki
Sukkal Mah
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
مطالعات باستان شناسی
2251-9297
2676-4288
2018-12-22
10
2
139
158
10.22059/jarcs.2019.68535
68535
Research Paper
بازنگری در گاه نگاری و سبکشناسی گوردخمه کیکاوس صحنه
A Chronological and Stylistic Re-Appraisal for Kay Kavus Catacomb of Sahneh, Kermanshah Province
مزدک شروین
mazdak88@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری باستانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
گوردخمه کیکاوس صحنه دارای ایوانی با دو ستون آزاد و دو دهلیز است که یکی در زیر دیگری واقعشده است. مطالعات و بررسیهای میدانی انجامشده در این پژوهش نشان میدهد که دهلیز فوقانی در شکل اولیه خود تنها دارای یک چاله تابوت و فضای تدفینی بود که با توسعه بعدی آرامگاه از جای خود برداشتهشده است. سقف دهلیز فوقانی که بخش قدیمیتر آرامگاه بوده از نوع گهوارهای و مشابه و قابلمقایسه با تاق گهوارهای دهلیز آرامگاه خشایارشا است ولی نوع پوشش سقف دهلیز پایین که سپس تر الحاق گردیده از نوع خرپشتهای بوده و با سقف خرپشتهای آرامگاه داریوش بزرگ قابلمقایسه است. همچنین بررسی باقیماندههای شاه تیرهای فروریخته سقف ایوان گوردخمه که تاکنون پژوهشگران بدان توجه نکرده بودند و طرح بازسازی پیشنهادی آن توسط نگارنده نشان میدهد که سرستونهای فروریخته گوردخمه صحنه از نوع سرستونهای هخامنشی بوده است.
The catacomb of Kay Kavus, located on the Darband highlands to the north of the modern city of Sahneh, has a southwest looking Iwan that originally included a pair of free-standing columns. The catacomb consists of two superimposed galleries: one is even with the Iwan’s floor and contains two recesses for coffins; the other lies as a cellar beneath the upper one and has a single, larger coffin recess. Our fieldwork to determine the dimensions, architectural characteristics and other extant features within the catacomb showed that the lower hallway was a later addition to the original upper one, a modification that also triggered changes in the latter. Also, our observations revealed that the upper gallery, which is the earlier part of the complex and initially involved only a single coffin recess, was perhaps constructed in the last years of Xerxes I reign (485-450 B.C.), while the lower was affixed at a later times. Examination of the remains of the beams hewn out of the rock on the Iwan’s ceiling and their virtual reconstruction by the present author proves that the now missing capitals at Sahneh catacomb typologically resembled the distinctive Achaemenian examples.
https://jarcs.ut.ac.ir/article_68535_31e3d137ac13f0040da5f85dd4f4826c.pdf
گوردخمه
ایوان
سرستون
چاله تابوت برداشتهشده
Kay Kavus Catacomb of Sahneh
Coffins
Iwan
Virtual reconstruction
Achaemenian Catacombs
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
مطالعات باستان شناسی
2251-9297
2676-4288
2018-12-22
10
2
159
170
10.22059/jarcs.2019.68536
68536
Research Paper
آنالیز ایزوتوپ های پایدار استرانسیوم و تعیین افراد بومی یا غیربومی در گورستانهای باستانی، مطالعه موردی: گورستان عصر آهن محوطه باستانی گوهر تپه
Strontium Isotope Ratio (87Sr/86Sr) To Determine Human Skeletons Origins From The Ancient Cemeteries, Case study: An Iron Age Cemetery of Gohar Tepe
فهیمه شیخ شعاعی
sheikhshoaee@ut.ac.ir
1
کمال الدین نیکنامی
kniknami@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری باستانشناسی، دانشگاه تهران
استاد گروه باستانشناسی، دانشگاه تهران
امروزه آنالیزهای ایزوتوپی، راه گشای بسیاری از مسائل مهمِ مطرح در باستانشناسی و انسانشناسی است ازجمله، بازسازی رژیمهای غذایی گذشته، ترسیم رد پایِ مهاجرتهای باستانی، بررسی و شناسایی تغییرات آب و هواییِ مناطق باستانی و ... گوهر تپه جزو مناطق مستعدِ پاسخگو به سؤالات متعدد در مورد تحولات فرهنگی و اجتماعیِ عصر آهن شمال ایران است. این برهه زمانی در مناطق شمالی فلات ایران، با ظهور جوامع متعددی بدون هیچگونه پیشینه فرهنگی، در قالب قبرستانهای بدون ارتباط با محل سکونت، روبرو است؛ که همزمان با تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ناشی از جابجایی اقوام مختلف است. بهطور خاص، شناسایی خاستگاه جغرافیاییِ افراد مدفون در این قبرستانها میتواند کمک شایانی در شناسایی جنبههای گوناگون این تحولات باشد. پژوهش در این موضوعِ خاص، در گذشته تنها با روش سنتیِ بررسی مدارک معماری و مصنوعات، بهعنوان نمایندگانی از حرکت و مهاجرت جوامع، صورت میگرفت ولی موفق به تهیه همه اطلاعات لازم برای فهم کامل مهاجرتهای باستانی و تاریخیِ فردی یا گروهی انسانی نمیشد. پژوهش حاضر، با روش آنالیز ایزوتوپهای پایدار استرانسیوم 87Sr/86Sr بر رویِ نمونههای دندان یازده اسکلت از اسکلتهای قبرستان عصر آهنِ محوطه باستانی گوهر تپه، سعی در تعیین بومی و یا غیربومی بودن این اسکلتها دارد. نتایج آنالیز ایزوتوپهای پایدار نشان میدهد که از کل نمونهها، پنج نمونه غیربومی و شش نموند دیگر بومی هستند.
The isotopic analysis solves many important issues in archeology and anthropology including the reconstruction of past diets, tracing the footsteps of the ancient migrations and recognition of climate change. Stable isotope analysis has been applied in archaeology during the last three decades to address questions regarding the paleoclimatology, palaeodietary and palaeomobility. In this research, we focus on the human skeleton remains of Iron Age cemetery of Gohar Tepe, using Strontium stable isotope analysis to reconstruction the aspects of the past mobility. At the same time we tried to identify the geographical origin of people that buried in residential areas or ancient cemeteries. This approach in a geological region could make a substantial contribution to assess various aspects including migration models, cultural changes, colonialism and trade. Also research related to the palaeomigration has long been done by different analytical methods. Gohar Tepe is one of the areas that able to respond multiple questions about social and cultural developments of Iron Age in northern Iran. Tooth samples obtained from skeletons of the mentioned site where studied through Strontium isotope ratio (87Sr/86Sr) were used to address the question of whether the skeletons are local or non-local. Result of 87Sr/86Sr revealed that six of samples could be considered as local and five others to have been c as non-local.
https://jarcs.ut.ac.ir/article_68536_985287bafa5ebf7997fff7616e575135.pdf
آنالیز ایزوتوپهای پایدار
ایزوتوپ استرانسیوم
محوطه باستانی گوهر تپه
عصر آهن
دندان انسان
stable isotopes analysis
Strontium isotope
Gohar Tepe ancient site
Iron Age
Human tooth
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
مطالعات باستان شناسی
2251-9297
2676-4288
2018-12-22
10
2
171
184
10.22059/jarcs.2019.68537
68537
Research Paper
بررسی ساختاری آثار گنجینه جیحون
An Analytical Study on the Objects of the Oxus Treasure
صدرالدین طاهری
s.taheri@aui.ac.ir
1
رضا بایرام زاده
rezabayramzadeh@yahoo.com
2
استادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان
دانشآموخته کارشناسی ارشد تاریخ هنر ایران باستان، دانشگاه آزاد اسلامی شبستر
این نوشتار تلاش دارد با بررسی آثار «گنجینه جیحون» به گونهشناسی این مجموعه و نشانهشناسی بنمایههای هنری آن بپردازد. مهمترین اهداف این پژوهش بررسی فنآوری ساخت و تزیین آثار گنجینه جیحون، دستهبندی آنها بر پایه کاربرد و پیجویی معنای اسطورهای و کهنالگویی بنمایههای هنری آن است. پژوهشگران، این دستساختهها را حاصل هنر بومی ایران میدانند که از درآمیختن تجربه ساکنان فلات ایران با هنر فرهنگهای همجوار (میانرودان، اورارتو، مصر و هند) و هنر اقوام مهاجر آسیایی شکلگرفته است. گستره تاریخی آثار موزهای بررسیشده، میانه دوره هخامنشی (سدههای پنجم و چهارم پ.م) را در برمیگیرد. رویکرد این پژوهش تاریخی باهدف توسعهای، مقایسه تطبیقی ساختار اشیاء برای تبیین گونهشناسی و دستهبندی فرمی آنها، بررسی فنشناختی آثار و نیز نشانهشناسی بنمایههای بهکاررفته در این مجموعه بوده است. در بررسی این اشیاء از دید کاربرد دستکم به 22 گونه متفاوت برمیخوریم: نمونک ارابه، پیکره، درپوش، دسته ظرف، نمونک اسب، آرایه پوشاک، نیمتاج، گوشواره، گردنبند، آویز، دستبند و بازوبند، انگشتری، لوحه آیینی، پوشش سپر، نیام شمشیر، تنگ، کاسه، جام ماهیگون، بست لگام، میله، مهر و سکه. این اشیای زرین و سیمین با فنآوریهایی همچون ریختهگری (قالبگیری)،قلمزنی و چکشکاری، پرچکردن و لحیمکاری ساختهشدهاند. بر روی آثار این گنجینه پنج دسته نقشمایه (انسانی، جانوری، برساخته، گیاهی و هندسی) دیده میشود که با الگوهای آشنای هنر رسمی، فرا نژادی و تلفیقی پا گرفته در دربار هخامنشی همسانی کامل دارند. نشانهشناسی نقشمایههای این مجموعه نشان از کارکرد آیینی و درباری و خاستگاه ایرانی این آثار دارد.
This article tries to look at the Oxus treasure and to have a survey on this glorious ancient collection, typology of its objects and semiotics of its motifs. Our most important purposes in this article are; first, a survey on techniques of making and decorating and typology of the objects in the collection based on form, material and usage. Second, a survey on the semantic meanings of the motifs and patterns. Researchers believe these handmade artifacts to be native and territorial. In addition, they think that these artifacts had been formed with combination of Persian experiences with the art of adjacent cultures (e.g. Mesopotamia, Urartu, Egypt and India), and the art of immigrant tribes. We gathered the research data through a library and museum study. The surviving objects have at least 22 dissimilar types and usages including model chariots, figurines, stoppers for a flask, vessel handles, horse models, cloth ornaments, an aigrette, earrings, necklaces, pendants, armlets and bracelets, rings, votive plaques, a shield ornament, a sword sheath, a jug, bowls, a fish vessel, a strap fitting, coins, rods and seals. There are five types of artistic decorations and patterns on these handmade artifacts: human motifs (like men and women), animal motifs (like lion, goat, ram, eagle, fish, bull and horse), mythical motifs (like Egyptian god Bes, winged globe, gopat and shirdal), vegetational motifs (like lotus and barsom) and geometric motifs. Semiotic analysis of motifs reveals the ritual and courtier functions and Iranian origin of this treasure.
https://jarcs.ut.ac.ir/article_68537_ee8ea05daa2db4e458473ad55de60ac6.pdf
گنجینه جیحون
هنر هخامنشی
فنشناسی
گونهشناسی
نشانهشناسی
The Oxus Treasure
Achaemenid Art
Decorative Motifs
technology
Typology
Semiotics
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
مطالعات باستان شناسی
2251-9297
2676-4288
2018-12-22
10
2
185
203
10.22059/jarcs.2019.68538
68538
Research Paper
جایگاه ارزش و ارزششناسی در رویکردهای گذشتهی حفاظت و مرمت در محوطهی میراث جهانی تخت جمشید
Place of Value and Valuation Practices in the Conservation and Restoration Approaches of the Persepolis World Heritage Site
پریسا عبدالهی
parisabdolahi@yahoo.com
1
کورس سامانیان
koros@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مرمت اشیاء تاریخی و فرهنگی، دانشگاه هنر تهران
استادیار گروه مطالعات موزه، و مرمت اشیاء تاریخی و فرهنگی، دانشگاه هنر تهران
بررسی دورههای حفاظتی در تختجمشید نشان میدهد رویکردها تا ابتدای دههی 1340 ه.ش عمدتاً معطوف به حفاری و اکتشاف، و پسازآن بر موضوع حفاظت و مرمت و بیشتر بر اساس مفاد منشور ونیز متمرکز بوده است. هدف این نوشتار بررسی رویکردهای حفاظتی و مرمتی در تختجمشید با توجه به ارزش آثار در فرآیندهای تصمیمگیری است. به این منظور پیشینهی این محوطهی تاریخی هم ازلحاظ نگاه جامعه، و هم به لحاظ اقدامات تخصصی در حوزهی حفاظت و مرمت، از طریق مطالعهی منابع موجود موردبررسی قرارگرفته است. نتایج این بررسیها نشان میدهند تصمیمگیریهای حفاظتی اتخاذشده، در بسیاری از مواقع تابع شرایط مختلف سیاسی و اجتماعی جامعه بوده است و نه بنا بر ارزشهای وجودی خودِ آثار. بهعلاوه در حوزهی عملی نیز بیشتر نگاه حفاظت کالبدی حاکم بوده و پیروی از نسخههای از پیش آمادهی مرمتی جای تصمیمگیریهای مبتنی بر ارزش میراث تاریخی و فرهنگی را گرفته است.
Survey and analysis of different distinctive conservation/restoration periods in Persepolis (from 1931 until present time) shows that the conservation approaches were mainly based on archaeological investigations and after that, the emphasis was made on the Venice Charter. The main aim of this paper is to analyze and evaluate these conservation/restoration approaches as well as decisions made during these phases in Persepolis, considering the significance and status of heritage values in the decision making processes. For this purpose, the history of the historic site was studied from various sociological perspectives. In addition, examinations were made on the conservation/restoration activities using existing documents and conducting field works. This study shows that the conservation decisions were chiefly based on political and social variations and not solely on the authentic values attributed to the monument. Furthermore the physical characteristics of the site have always been the dominant criteria for the actual conservation/restoration activities, while there are more needs for considerable spiritual, value-based approaches to plan effective conservation/restoration projects.
https://jarcs.ut.ac.ir/article_68538_5b47272de990d98534eebfeb44220d8b.pdf
محوطهی تاریخی
ارزش
حفاظت و مرمت
رویکرد حفاظتی
تختجمشید
Historical site
Value
Conservation and Restoration
Conservation Approach
Persepolis
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
مطالعات باستان شناسی
2251-9297
2676-4288
2018-12-22
10
2
205
220
10.22059/jarcs.2018.208157.142295
68540
Research Paper
مطالعه میزان تاثیر فقه و قوانین اسلامی در ساختار محلهها و سازههای مسکونی بافت تاریخی شهر یزد، نمونه موردی: محله گلچینان شهر یزد
The Influences of Islamic Beliefs on the Structural Patterns of Residential Areas: A Case from Golchinan Sectors of Yazd City
حمید عزیزی بندرآبادی
hamidazizi@ut.ac.ir
1
حسن کریمیان
hkarimi@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری باستانشناسی، دانشگاه تهران
دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تهران
به نظر بسیاری از محققان، اعتقادات را میتوان تأثیرگذارترین عامل در شکل یابی فضاهای شهرهای اسلامی و ساختار عناصر معماری آنها دانست.در این میان، شهر یزد یکی از معدود شهرهای کشور است که بافت کهن و محلات دوران قاجار آن به نحوی شایسته حفظ گردیده است.به همین سبب، در پژوهش حاضر تلاش گردیده است تا پس از شناسایی ارزشها و اصول اسلامی مؤثر، بر فرم یابی فضاهای معماری، میزان کاربرد این اصول و قوانین در یکی از محلههای قاجاری این شهر (محله گلچینان) مورد ارزیابی قرار گیرد. آن چنانکه در پژوهش حاضر مشخص گشته است، بیشترین تأکید در محلات و بهخصوص معماری مسکونی، به ترتیب بر روی "رعایت حریم و محرمیت"، "منع کردن از ضرر و زیان به غیر"،"تأکید بر حفظ امنیت خانواده"، "ترویج عدالت و همسانی میان امت اسلامی"، "ارتباط و وابستگی متقابل" و "حد و حریم راه" بوده و سایر شاخصها در درجه بعدی اهمیت قرار دارند. همچنین، بر اساس مطالعات انجامگرفته، مشخص گردید که قریب 90% فضاهای معماری و شهری یزد در عصر قاجار از اصول و ارزشهای اسلامی تأثیر پذیرفتهاند. بهعبارتدیگر، میان معیارها و اصول اسلامی مؤثر احصاء شده و آنچه عملاً در بافت قاجاری شهر اسلامی یزد به اجرا درآمده، مطابقت بالایی وجود دارد.
According to many researches, the beliefs are the Influential factors in the architectural elements and city spaces through which the cities are known as reflection of resident’s beliefs and culture. Yazd city is one of the limited Islamic city that has maintained its old context and historical sectors. In present paper we tried, after the finding of effective Islamic laws and values in the shaping architectural spaces, the variability of using such laws were evaluated in one of the Qajary Quarters of Yazd city (Golchinan Quarter). In compliance theoretical results with the survey of the quarter it is become clear that the architectural and urban spaces (e.g. residential Architecture, Quarters, and network connections) have been highly by the Islamic values and laws. In other words, there is a high conformity between extracted Islamic Laws and whatever has been applied in the Qajary context of Yazd Islamic city.
https://jarcs.ut.ac.ir/article_68540_e9863e6bb7a5a06489f760c6afb8a5e6.pdf
سازمان فضایی
ساختار اجتماعی
قوانین اسلامی
باستانشناسی فضایی
بافت تاریخی یزد
Spatial Organization
social structure
Islamic Laws
Spatial Archaeology
The Historical Context of Yazd City
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
مطالعات باستان شناسی
2251-9297
2676-4288
2018-12-22
10
2
221
238
10.22059/jarcs.2019.68542
68542
Research Paper
بررسیهای باستانشناختی شرق آذربایجان، فصل اول؛ شمال شهرستان نمین، استان اردبیل
Archaeological Surveys in the East Azerbaijan: North of Namin, Ardebil Province
محمد علیزاده سولا
alizadesola@ut.ac.ir
1
رضا رضالو
arche_mas@yahoo.com
2
کریم حاجی زاده
k_hajizadeh@uma.ac.ir
3
بهروز افخمی
bafkhami@umaac.ir
4
دانشجوی دکتری باستانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه باستانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
استادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
استادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
شرق شمال غرب ایران (استان اردبیل) باوجود آثار ارزشمند، در ادبیات باستانشناسی ایران کمتر شناختهشده و گاه نگاری آن بر اساس کاوشهای حوزه دریاچه ارومیه شکلگرفته است. نمین بهعنوان شرقیترین بخش اردبیل از این موضوع مستثنی نیست. از زمانی که دمورگان فرانسوی در اواخر قرن 19 میلادی گزارش مختصری از کاوشهای نمین ارائه نمود تاکنون گزارشی از فعالیتهای باستانشناسی در این منطقه از آذربایجان ارائه نگردیده است. اولین فصل بررسی باستانشناختی شهرستان مرزی نمین که با مساحتی حدود 1100 کیلومترمربع در امتداد شمالی جنوبی در شرق استان اردبیل واقع گردیده؛ باهدف آغاز پژوهشهای روشمند و هدفمند باستانشناختی در منطقه شرق آذربایجان جهت درک جایگاه و اهمیت باستانشناختی آن در دورههای مختلف فرهنگی و پر کردن خلأهای مطالعاتی موجود در حوزه شمال غرب ایرآنهمچنین کوشش و فراهم کردن مقدمات جهت تعیین جایگاه فرهنگهای ادوار مختلف بهویژه پیشازتاریخ منطقه موردمطالعه در جداول گاه نگاری شمال غرب ایران در پائیز 1394 انجام و طی آن 175 محوطه و اثر تاریخی ثبت گردید. نتایج بررسیها نشانگر وجود الگوی خاص استقراری در دوران مفرغ و آهن با تمرکز بر قلاع استقراری و وجود گورستانهای وسیع عمدتاً چهارچینه و کلان سنگی پیرامون آنهاست. در دوران تاریخی شاهد افزایش تعداد استقرارها و در دوران اسلامی شاهد به وجود آمدن استقرارهای بسیار وسیع میباشیم.
Despite the valuable evidences in the northwestern Iran (Ardebil province) archaeology of this region is now remains unknown and its chronological order is located on the basis of the excavations carried out in the Urmia lake basin. Since French archaeologist De Morgan in early 20th century presented a brief report of excavations in pre-historic cemeteries around Namin, no other archaeological researches have been presented on the archaeology of this region and there is no clear understanding of the status of different historic and pre-historic periods. The first part of archaeological surveys of Namin was done in an area of about 1100 square kilometers in the eastern part of the plateau of Azerbaijan in 2015, during which 175 historical sites were identified. The results of fieldwork shows the presence of specific settlement patterns in Bronze and Iron Age by focusing on citadels and existence of vast cemeteries mostly containing burial of megalithic forms. In the study area apart from historical sites a number of Islamic sites also were identified.
https://jarcs.ut.ac.ir/article_68542_14f664c8af6cabaa4a6e8620b740f977.pdf
شرق آذربایجان
نمین
بررسی باستانشناختی
دمورگان
الگوی استقراری
Archaeological Survey
East Azerbaijan
Namin
Ardebil province
French Archaeologist De Morgan
Settlement Patterns
per
دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
مطالعات باستان شناسی
2251-9297
2676-4288
2018-12-22
10
2
239
258
10.22059/jarcs.2019.68543
68543
Research Paper
بازیابی تزئینات معماری دوره تیموریان در نگارههای کمالالدین بهزاد
The Recognition of Timurid Architectural Decorations on the Basis of Kamal Al-Din Bihzad Miniature Paintings
مهدی کاظم پور
m.kazempur63@gmail.com
1
مهدی محمدزاده
m.mohammadzadeh@tabriziau.ac.ir
2
راضیه حیدری
razi.heydari@yahoo.com
3
استادیار گروه هنر اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
دانشیار گروه هنر اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
دانشآموخته کارشناسی ارشد باستانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
مدارک تصویری ازجمله مهمترین مدارک در مطالعۀ تاریخ و بهخصوص تاریخ معماری ایران است. مدارک تصویری انواع مختلفی دارد که نقاشی نوعی مهم در میان آنهاست که ظرفیتهای آن، چندان شناختهشده نیست و کمتر در تحقیقات معماری مورداستفاده قرارگرفته است. جای خالی این مطالعات، در خصوص مکتب نگارگری هرات که میتوان آن را بازنمایی واقعی فضاهای معماری دوره تیموری قلمداد نمود بیشتر رخ مینماید. بر همین اساس جهت بازتاب تزئینات معماری در نگارههای ایرانی، از میان نقاشی و نگارههای مکاتب مختلف ایران، مکتب نگارگری هرات با تأکید بر نگارگری کمالالدین بهزاد- از معروفترین هنرمندان مکتب نگارگری هرات- انتخاب و مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. با توجه به اهمیت این موضوع و دامنه کم مطالعات، در این مقاله سعی بر آن شده است تا با ارائه مهمترین شاخصههای معماری دوره تیموری و همچنین نگارگری آثار بهزاد، بازتاب تزئینات معماری این دوره از قبیل: حمام، کاخ و مسجد در آثار وی موردبررسی قرار گیرد. با انجام مطالعات مشخص گردید که در سه اثر متعلق به کمالالدین بهزاد؛ علاوه بر ارائه جزئیات بناهایی از قبیل: حمام، کاخ و مساجد، شاخصههای معماری تیموریان از قبیل: نوع طاقها، شکل سردرها، فرم کلی بناها، کاشی معرق، تزئینات رایج و موتیف های تزیینی بازتاب یافته است.
Visual evidences are considered to be the most important documents in history and especially in the history of Iranian architecture. There are different types of painting that they could be used importantly to retrieve many of historical as well as artistic issues. On the basis of Herat Painting School, which have more realistic representation it is possible to retrieve architectural decoration of Timurid period. Accordingly, to reflect the architecture decoration in Persian miniatures of different miniature painting schools of Iran, Herat Miniature Painting School with an emphasis on Kamal Al-din Bihzad painting were selected and analyzed. Given the importance of this issue the present article tries to concentrate on the most characteristics of Timurid painting school. The main goal of this study is a detailed overview on Timurid architectural decoration portrayed by Behzad through comparing them with those of paintings which have worked on the monumental buildings.
https://jarcs.ut.ac.ir/article_68543_ba4d4646998b9de46b5af9427905a3be.pdf
معماری تیموریان
تزئینات
نگارگری
کمالالدین بهزاد
کاخ
حمام
Timurid Architecture
Painting
Kamal Al-din Bihzad
Palace
Bathroom