زهرا راشدنیا؛ احمد صالحی کاخکی؛ بهاره تقوی نژاد
چکیده
آرامگاه میرزبیر، در روستای شریفآبادِ سیرجان، دارای تزیینات گچبری زیبا و پرکاری همانند؛ محراب، کتیبهکمربندی، طاقنماها، گوشوارهها و ... است که تاکنون مطالعه کامل و همهجانبهای ...
بیشتر
آرامگاه میرزبیر، در روستای شریفآبادِ سیرجان، دارای تزیینات گچبری زیبا و پرکاری همانند؛ محراب، کتیبهکمربندی، طاقنماها، گوشوارهها و ... است که تاکنون مطالعه کامل و همهجانبهای دربارهی این اثر و هنرمند سازنده این تزیینات، صورت نگرفته است. در این پژوهش برآن شدیم تا به دلیل تشابه گچبریهای این بنا، از لحاظ ساختار، نقوش و کتیبه، با گچبریهای امامزاده ربیعهخاتون اشترجان، مسجد کوچهمیر نطنز و مسجد کرمانی تربتجام، که دارای امضای هنرمندان کرمانی هستند، ضمن اشاره به محرابهایی که اثر صُنع هنرمندان کرمانی است، ویژگیهای بصری آنها را، مبنای مطالعه تطبیقی خود، قرار دهیم و به اهدافی همچون؛ مطالعه تزیینات گچبری آرامگاه میرزبیر سیرجان و نیز بررسی دلایل انتساب آن به هنرمندان کرمانی دست یابیم. روش یافته اندوزی بر پایه مطالعات میدانی همچون بازدید از بناهای مورد مطالعه و عکسبرداری از آنها و با استناد به منابع مکتوب صورت گرفته که به روش تاریخی ـ تطبیقی، به تحلیل دادههای بهدستآمده از نمونههای مطالعاتی میپردازد. از اینرو به دلیل وجوه مشترک بسیار گچبریهای دارای امضای هنرمندان کرمانی با گچبریهای آرامگاه میرزبیر سیرجان، چه در ساختار آنها مانند؛ مزین شدن لچکی محراب و برخی طاقنماها، با فرمی گرد، مماس بودن این فرم گرد در تمام لچکیها با دیواره محیطی لچکی و چه در نقشمایهها همانند؛ گل و برگهای ختایی با تزیینات رویهسازی مشترک و نیز در کتیبهها مثل؛ قرار دادن جایگاهی ثابت، برای ثبت کتیبههای حاوی؛ نام هنرمند سازنده و تاریخ ساخت محراب، فشردگی و شلوغی کتیبههای کمربندی و ... بهاحتمالقوی میتوان گفت که، تزیینات گچبری این بنا نیز، کار هنرمندان کرمانی است.