محمد اقبال چهری؛ مهرناز بهروزی؛ سید رسول موسوی حاجی
چکیده
یکی از محوطههای بسیار مهمی که به نحوی منحصربهفرد، موضوع شکار شاهانه را در هنر گچبری دورة ساسانی به نمایش گذاشته است، کاخهای دوگانة چال ترخان- عشقآباد است. در این کاخها تعداد بسیاری پلاک ...
بیشتر
یکی از محوطههای بسیار مهمی که به نحوی منحصربهفرد، موضوع شکار شاهانه را در هنر گچبری دورة ساسانی به نمایش گذاشته است، کاخهای دوگانة چال ترخان- عشقآباد است. در این کاخها تعداد بسیاری پلاک گچی از شاهان ساسانی با موضوع شکار به دست آمده است که با وجود مطالعة محققان مختلفی نظیر تامپسون و کروگر، هویت واقعی و زمان خلق آنها مشخص نشده و همچنان به عنوان یکی از مشکلات مطرح در باستانشناسی و هنر دورۀ ساسانی باقی مانده است. قطعات گچی چالترخان که با نقشمایۀ شاه شکارگر در این مقاله مطالعه شده است، شامل پلاکهای بهرام گور، آزاده (محبوبة بهرام) سوار بر شتر، شاه سوار بر آهو و قطعاتی است که شاهی سواره را در حال شکار گراز نشان میدهد. در این مقاله سعی بر آن است تا ضمن توصیف دقیق و جامع قطعات گچی، به جزئیات شمایلنگاری و تاجشناسی شاه دقت کاملی شود و در گام دوم، با مقایسه، تحلیل و سبکشناسی قطعات، هویت واقعی شاه شکارگر و زمان ایجاد این پلاکهای گچی تعیین شود.